Ministrul Finanţelor, Marcel Boloș, a anunțat, joi seară, că de la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică va fi obligatorie pentru toate tranzacțiile între firme.
De la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică va fi obligatorie pentru toate tranzacțiile între firme
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a anunțat joi, 27 iulie 2023, că Executivul a făcut un „pas uriaș pentru combaterea fraudei”, „lupta împotriva combaterii fraudei și a evaziunii fiscale intrând într-o nouă etapă în România”. Conform spuselor sale, „datorită unei decizii luate astăzi de Consiliul Uniunii Europene, de la 1 ianuarie 2024 facturarea electronică va fi obligatorie pentru toate tranzacțiile între firme.”
„Este un instrument valoros pentru a urmări în timp real a lanțurile de fraudare în materie de TVA, aspect foarte important în eforturile noastre de a crește gradul de colectare și a proteja bugetul public. Faptul că facturarea electronică asigură o înregistrare precisă și verificabilă a tranzacțiilor comerciale facilitează procesul de verificare și audit.
Așa ne asigurăm că tranzacțiile sunt conforme cu reglementările fiscale și nu au fost manipulate în mod fraudulos. Implementarea facturării electronice obligatorii va elimina posibilitatea utilizării facturilor false sau duplicat, pentru că fiecare tranzacție este înregistrată în mod unic”, a scris, joi seară, Marcel Boloș pe contul său de Facebook.
Guvernul României va aplica sistemul RO e-Factură generalizat de la 1 ianuarie 2024
Executivul va aplica sistemul RO e-Factură generalizat, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate tranzacțiile realizate între firmele (persoane impozabile) stabilite în România. Sistemul este operațional începând din 2022, însă este obligatoriu doar pentru facturile emise de companiile private în relațiile cu entitățile de stat (B2G), pentru cele aferente bunurilor cu risc fiscal și pentru agențiile de turism care emit facturi în baza tichetelor de vacanță.
Principalele obiective vizate de punerea în aplicare a sistemului obligatoriu de facturare electronică în sistem B2B (business to business) sunt:
- combaterea fraudei și a evaziunii fiscale;
- eficientizarea colectării, în special în domeniul TVA;
- îmbunătățirea competitivității operatorilor economici;
- reducerea costurilor administrative atât pentru contribuabili, cât și pentru administrația fiscală.
Măsura a fost impusă și pentru că România a înregistrat în mod constant, în ultimii ani, un deficit ridicat de încasare la TVA (35,7%, potrivit celui mai recent raport publicat de CE, pentru 2022). Introducerea facturării electronice obligatorii va reduce deficitul de încasare a TVA cu cel puțin cinci puncte procentuale până în cel de al doilea trimestru al anului 2026, comparativ cu 2019. Introducerea facturării electronice obligatorii se va reflecta într-o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe cu cel puțin 7,6 miliarde de lei (aproximativ 1,5 miliarde de euro).
Măsura derogării este aplicabilă începând cu 1 ianuarie 2024, până la 31 decembrie 2026, cu posibilitatea prelungirii în baza unei noi solicitări argumentate din partea României. În acest scop, însă, țara noastră va trebui să transmită comisiei un raport de evaluare a eficacității măsurilor naționale adoptate pentru combaterea fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul TVA, precum și a simplificării colectării taxei.