Agenția Națională de Administrație Fiscală a venit cu un anunț important pentru toate firmele de curierat din România! Inițiativa își propune să ajute instituţia să crească nivelul de încasare a taxelor şi impozitelor.
Începând cu data de 1 ianuarie 2023, companiile de curierat vor fi obligate prin lege să raporteze la Agenția Națională de Administrație Fiscală (ANAF) toate livrările care au ca metodă de plată rambursul. Inițiativa își propune să ajute instituţia să crească nivelul de încasare a taxelor şi impozitelor.
Legea va impune modernizarea şi digitalizarea urgentă a ANAF
Legea propusă anul acesta va genera un volum foarte mare de informaţii pe care ANAF va trebui să îl gestioneze pentru a putea creşte rata colectării ratelor, în contextul în care plăţile ramburs încă reprezintă o practică des întâlnită pe piaţa livrărilor. Instituţia a declarat că o astfel de reformă impune modernizarea şi digitalizarea urgentă a ANAF.
„ANAF este dedicată constant iniţiativelor de digitalizare în scopul atingerii obiectivelor instituţiei privind îmbunătăţirea conformării voluntare, combaterea evaziunii fiscale şi creşterea eficienţei colectării, asigurând atât scăderea costului colectării (la nivelul agenţiei), cât şi a costului conformării (la nivelul contribuabililor).
Această reformă abordează nevoia urgentă de modernizare şi digitalizare a ANAF, astfel încât colectarea impozitelor să fie mai eficientă în raport cu obiectivul de a creşte raportul venit – PIB şi de a reduce decalajul fiscal la TVA.”, au declarat reprezentanţii ANAF pentru Ziarul Financiar.
Care sunt condițiile în care ANAF poate controla persoanele fizice nerezidente în România
În ce condiții are ANAF competență de control în cazul persoanelor fizice nerezidente în România? Este întrebarea firească care se naște în contextul demarării unor ample acțiuni de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală în acest an, pentru a depista eventuale cazuri de neconformare în declararea veniturilor persoanelor fizice.
Planurile de control îi vizează, în principiu, pe rezidenți, dar acțiunile au ajuns și la nerezidenți, care au fost supuși verificărilor situației fiscale din perspectiva impozitului pe venit. Cui anume i se aplică, de fapt, acest control? Persoanele fizice române sau străine care, indiferent de rezidența fiscală, fie că au desfășurat la un moment dat o activitate economică în România, fie au obținut/obțin un venit pasiv sau dețin active în România, ar fi recomandat să-și pună întrebarea dacă și în ce condiții pot intra sub incidența acestui tip de control fiscal, se arată într-un comunicat de presă remis de EY România.
Înainte de toate, de menționat este faptul că primirea unui aviz de verificare a veniturilor nu trebuie să provoace îngrijorare decât dacă, cum zice o vorba românească, persoana se simte cu musca pe căciulă. Evident, o persoană fizică rezidentă fiscal în România care a omis cu bună știință din declarațiile de venit veniturile realizate ar trebui să fie pregătită să răspundă la întrebările reprezentanților ANAF.