Informații de ultim moment pentru șoferi. Euro NCAP, cea mai înaltă autoritate europeană în materie de siguranță auto, vrea să determine producătorii de mașini să revină la butoane. Autoritatea a criticat aspru funcțiile tactile.
Euro NCAP (n.red. European New Car Assessment Programme – Programul european de evaluare a autovehiculelor noi) a făcut un anunț de ultim moment pentru șoferi. Autoritatea vrea să determine producătorii de mașini să revină la butoane și să renunțe, cel puţin parţial, la funcțiile tactile.
Ecranele tactile îi distrag pe șoferi
În acest context, ecranele tactile ar putea fi reduse pe mașinile noi. Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP, a oferit mai multe informații.
Specialistul este de părere că utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivel de industrie. Aproape toţi producătorii de vehicule mută comenzile cheie pe ecranele tactile centrale, spune el.
Acestea, în opinia lui Avery, forțează şoferii să-şi ia ochii de la drum. Totodată, cresc riscul de accidente din cauza distragerii atenţiei, susține directorul de dezvoltare strategică la Euro NCAP.
„Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivel de industrie. Aproape toţi producătorii de vehicule mută comenzile cheie pe ecranele tactile centrale, forţând şoferii să-şi ia ochii de la drum şi crescând risc de accidente din cauza distragerii atenţiei”, a declarat recent Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP.
Noile teste Euro NCAP vor încuraja producătorii să folosească controale fizice
Avery a conchis prin a spune că noile teste Euro NCAP, programate pentru 2026, vor încuraja producătorii să folosească controale fizice separate pentru funcţiile de bază într-un mod intuitiv.
Astfel, va fi limitat timpul necesar pentru a lua ochii de la drum, spune Avery. În opinia specialistului, măsura promovează „o conducere mai sigură”.
Mai mult, revenirea la butoanele fizice este susţinută şi de cercetările pe acest subiect. O revistă de specialitate suedeză a constatat în 2022 că şoferilor le-a luat mult mai mult timp pentru a îndeplini sarcinile de bază pe ecranele tactile. Timpul scade considerabil pe mașinile mai vechi, unde comenzile sunt fizice.
Interfeţele smartphone-urilor pentru ecrane tactile reduc timpii de reacţie
Cercetările TRL din Regatul Unit au ajuns la concluzii similare cu doi ani mai devreme. Potrivit acestora, interfeţele smartphone-urilor pentru ecrane tactile, respectiv Apple CarPlay şi Android Auto, au redus timpii de reacţie considerabil.
Efectul produs este similar cu cel produs de conducerea în stare de ebrietate sau sub efectul drogurilor, potrivit acestor cercetări.
Amintim că Euro NCAP este o organizație europeană de evaluare a siguranței oferită de vehiculele noi, cu sediul în Louvain, Belgia.