Cutia neagră devine obligatorie în mașinile noi
Începând cu data de 6 iulie 2024, cutia neagră, cunoscută sub denumirea de EDR (Event Data Recorder), va deveni un dispozitiv obligatoriu pentru toate autovehiculele înmatriculate în Uniunea Europeană. Inspirat după modelul utilizat în aviație, EDR-ul are rolul de a înregistra diverse date și informații relevante în cazul unui accident sau incident rutier.
Mai exact, dispozitivul EDR înregistrează date și evenimente despre:
- accidente de circulație;
- viteza de deplasare;
- poziția pedalelor de accelerație;
- frâna;
- turația motorului;
- unghiul de virare;
- sistemele de siguranță, precum declanșarea airbag-urilor și purtarea centurilor de siguranță.
Comisia Europeană a subliniat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a șoferului și nu va putea înregistra date audio sau video. Parlamentul European va stabili clar și precis perioada pentru care datele vor fi păstrate, precum și persoanele sau entitățile care vor avea acces la acestea.
Potrivit sursei citate, acest dispozitiv va ajuta la:
- reconstruirea și determinarea cauzei accidentului;
- monitorizarea atenției șoferului la volan;
- evaluarea consumului de combustibil;
- colectarea datelor reale privind siguranța mașinii;
- furnizarea de informații reale pentru instruirea conducătorilor auto.
Investigațiile privind accidentele rutiere vor deveni mai simple și mai eficiente
Odată cu implementarea cutiilor negre în autovehicule, investigațiile privind accidentele rutiere devin mai eficiente și mai precise, facilitând o soluționare mai rapidă și mai exactă a acestora. Industria auto va beneficia, de asemenea, de acces la datele colectate, dobândind informații valoroase pentru îmbunătățirea echipamentelor de siguranță și a sistemelor de prevenire a accidentelor.
Începând cu luna iulie, autoturismele și vehiculele comerciale cu o greutate de maximum trei tone și jumătate vor fi echipate cu ceea ce este cunoscut sub numele de „cutie neagră”. Această tehnologie avansată va fi capabilă să furnizeze o analiză detaliată a evenimentelor dintr-un accident, oferind astfel informații cruciale pentru investigații.
Dispozitivul este capabil să înregistreze o gamă variată de informații, printre care viteza vehiculului, rotațiile motorului și unghiul de virare. Înregistrarea acestor date este declanșată de senzorii care detectează un accident iminent sau informații relevante privind o potențială coliziune.
„E pe acelaşi principiu ca cutia neagră de la avioane care – ce face de fapt – înregistrează anumite date, în timp real, în cazul nostru din trafic pentru a-i ajuta pe constatatori în cazul unui impact”, a explicat inginerul autor Alexandru Ancuţă, care ocupă funcția de asistent la Politehnica Bucureşti.
Mai multe puteți citi aici.