Se întâmplă începând cu luna ianuarie la nivel naţional.

Fiscul a pus ochii pe cei care comandă prin firmele de curierat şi folosesc plata ramburs

Este vorba despre o lege intrată în vigoare în 2022, care obligă firmele de curierat care operează pe teritoriul României să raporteze la ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) toate livrările pentru care se optează ramburs ca modalitate de plată.

Această măsură a fost introdusă pentru ca Fiscul să îşi poată creşte nivelul de încasare a taxelor şi impozitelor.

Ca urmare a noii legi însă, ANAF susţine că este nevoie de o reformă care se va traduce prin modernizarea şi digitalizarea urgentă a instituţiei. Totul se întâmplă ca urmare a volumului foarte mare de informaţii pe care Fiscul va trebui să îl gestioneze pentru a putea creşte rata colectării, având în vedere că, în România, plăţile ramburs încă domină piaţa livrărilor.

„ANAF este dedicată constant iniţiativelor de digitalizare în scopul atingerii obiectivelor instituţiei privind îmbunătăţirea conformării voluntare, combaterea evaziunii fiscale şi creşterea eficienţei colectării, asigurând atât scăderea costului colectării (la nivelul agenţiei), cât şi a costului conformării (la nivelul contribuabililor).

Această reformă abordează nevoia urgentă de modernizare şi digitalizare a ANAF, astfel încât colectarea impozitelor să fie mai eficientă în raport cu obiectivul de a creşte raportul venit – PIB şi de a reduce decalajul fiscal la TVA“, au explicat reprezentanţii ANAF pentru ZF, potrivit Mediafax.

Potrivit legii, furnizorii de servicii poștale vor avea obligația de a transmite lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Raportarea se va face online, la ANAF, prin declarația 395, așa cum s-a stabilit prin OUG 67/2022 și prin Ordinul Fiscului 1.644/2022.

În România există peste 500 de furnizori de servicii poștale

„Conform OUG 13/2013 privind serviciile poștale, furnizor de servicii poştale este considerat «orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau orice persoană juridică a cărei activitate constă, în tot ori în parte, în furnizarea unuia sau a mai multor servicii poştale».

Serviciile poștale constau în «colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale», adică a unui «bun adresat, aflat în forma finală în care urmează să fie transportat şi livrat la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine, pe ambalaj sau într-o listă de distribuţie.

Pe lângă trimiterile de corespondenţă, în această categorie sunt incluse, de exemplu, imprimatele, sacii «M», pachetele mici, coletele poştale care conţin bunuri cu sau fără valoare comercială și mandatele poştale pe suport hârtie. În această categorie nu sunt incluse trimiterile hibrid».

Cu toate acestea, obiectul raportării recent introduse este limitat la furnizorii de servicii poștale care sunt autorizați pentru serviciul de trimitere contra ramburs, definit la art. 2, pct. 20 din OUG 13/2013 ca «serviciul poştal a cărui particularitate constă în achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul reţelei poştale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poştale înregistrate».

Conform datelor publice, există în prezent un număr de 502 furnizori de servicii poștale, în rândul cărora se observă inclusiv marile firme de curierat”, a declarat Alex Slujitoru, Avocat și Director la Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL (firma de avocatură asociată cu EY România), pentru avocatnet.ro.