Micile afaceri din România vor fi nevoite să depună Declarația 406 la ANAF
De anul viitor, micile afaceri din România vor trebui să depună la ANAF „SAF-T” sau „Declarația 406”.
A fost o perioadă de grație acordată contribuabililor mari și celor mijlocii, care este disponibilă și pentru cei mici. La începutul aplicării unui astfel de sistem, Ministerul de Finanțe a anunțat clar că nu intenționează să amâne intrarea în vigoare a extinderii SAF-T pentru toți contribuabilii din România.
Toți contribuabilii ar trebui să se pregătească în ceea ce privește softurile disponibile, deoarece o problemă majoră a SAF-T este că nu poate fi completat manual. Este o declarație extrem de complexă, care necesită un software adecvat pentru a genera detaliile necesare. De asemenea, firmele trebuie să se asigure că sistemele lor informatice sunt capabile să genereze astfel de declarații.
Potrivit președintelui Camerei Consultanților Fiscali (CCF), Dan Manolescu, majoritatea softurilor contabile au fost deja adaptate, deși mai pot exista anumite aspecte care necesită corectare. În general, el consideră că majoritatea firmelor sunt pregătite pentru această tranziție, în special pentru că, la nivelul firmelor mici, complexitatea nu este la fel de mare și nevoia de prelucrare a datelor nu este atât de intensă, având în vedere problemele tehnice întâmpinate de contribuabilii mari.
„A fost o perioadă de grație care s-a acordat contribuabililor mari celor mijlocii (și pe care o primesc și cei mici). La începutul aplicării unui astfel de sistem, Ministerul de Finanțe a anunțat ferm că nu dorește să amâne această intrare în vigoare a extinderii SAF-T pentru toți contribuabilii din România, discutăm de companii.
Prin urmare, ar trebui să se pregătească cu toții în ceea ce privește softurile pe care le au la dispoziție, pentru că o problemă principală a acestui SAF-T este că nu poate fi făcut manual. E o declarație extrem de complexă, care nu poate fi făcută dacă softul nu e pregătit să genereze astfel de detalii. Prin urmare, firmele trebuie să se asigure că sistemele informatice pe care le folosesc sunt capabile să genereze astfel de declarații.
Deja lucrurile cumva s-au mai rodat, în sensul că majoritatea softurilor contabile au fost adaptate. Poate mai sunt oarecare aspecte care trebuie corectate, însă în general eu cred că majoritatea sunt pregătite să facă o astfel de trecere, mai ales că poate la nivel de firme mici complexitatea nu e atât de mare și poate nevoia de prelucrare sau volumul declarației care rezultă din acele date nu este la o dimensiune atât de mare și cu problemele tehnice care sunt și pe care le vedem la contribuabilii mari”, a declarat el în cadrul unui interviu acordat pentru HotNews.ro.
„Care mai este rolul e-TVA dacă avem SAF-T de anul viitor pentru toate companiile?”, a fost el întrebat.
„SAF-T este un instrument de inspecție fiscală. Este un instrument prin care autoritatea fiscală colectează date contabile pe care, pe baza unor procese de prelucrare interne, le folosește pentru a se asigura că ceea ce s-a declarat de către contribuabil e corect”, a explicat acesta.
Instrumentul de inspecție SAF-T ar trebui folosit exclusiv în partea de inspecție și verificare, nu în administrare
Potrivit spuselor sale, instrumentul de inspecție SAF-T ar trebui folosit exclusiv în partea de inspecție și verificare, nu în administrare. Nu ar trebui să se utilizeze datele din SAF-T pentru a le integra în e-Decont, care este destinat să ajute contribuabilii prin oferirea de informații despre datele pe care le deține autoritatea fiscală.
Conform lui, informațiile din e-Decont ar trebui să provină din surse externe, adică din datele raportate de furnizori. Nu are sens să se compare declarațiile unui contribuabil deoarece compararea declarației de ieri cu cea de azi nu aduce o utilitate semnificativă. Astfel, aceste instrumente ar trebui corelate și utilizate în funcție de scopurile pentru care au fost create. SAF-T, așa cum sugerează numele său, este un Standard Audit File for Tax, destinat verificării, nu administrării.
În prezent, se desfășoară teste de consistență. Autoritățile române au trimis notificări referitoare la corelările informațiilor din aceste declarații. El se așteaptă ca aceste practici să continue, mai ales cu intrarea în sistem a contribuabililor mici.
„Nu ar trebui să fie folosit în partea de administrare, adică n-ar trebui să luăm date din SAF-T, să le ducem în e-Decont, care de fapt e un instrument care se dorește a ajuta în administrare, în sensul de a-i da contribuabilului o serie de informații pentru a verifica cu ce informații are autoritatea fiscală.
Informațiile din e-decont ar trebui din alte surse, de cele mai multe ori, adică din surse terțe, respectiv ce a declarat un furnizor că mi-a vândut. Dacă îmi ceri de ce am declarat eu în altă declarație, nu prea are sens. Adică să compar declarația mea de ieri cu declarația mea de azi nu are o utilitate foarte mare.
Prin urmare, aceste instrumente cumva trebuie corelate, gândite și utilizate fiecare pentru scopul pentru care cred eu că au fost create. Asta pentru că SAF-T, după cum îi poartă numele, se numește Standard Audit File for Tax. Adică e de verificare, nu e de administrare”, a precizat el.
Care este rolul principal al SAF-T?
În ceea ce privește utilizarea datelor din SAF-T, el nu a observat încă un control efectuat pe baza acestor informații. Un proiect de succes ar implica utilizarea acestui instrument pentru identificarea riscurilor și corectarea problemelor, exact cum se desfășoară o inspecție fiscală. Rolul principal al SAF-T este de a asista inspecția fiscală în activitățile sale.
„În momentul de față, din ce înțelegem, se fac o serie întreagă de teste de consistență. S-au trimis deja vreo două rânduri de notificări cu privire la corelări, de informații din aceste declarații. Pare că, ușor-ușor, lucrurile încep să fie folosite în această zonă. Prin urmare, mă aștept ca și de anul viitor aceste lucruri să continue pe măsură ce intră și contribuabilii mici”, a mai arătat Dan Manolescu.
Deocamdată n-am văzut un control făcut pe baza acelor date pentru că atunci cred că avem un proiect de succes, în momentul în care acest tip de instrument e folosit pentru a identifica riscuri, pentru a corecta anumite lucruri, exact cum face o inspecție fiscală. Acesta este rolul acestui instrument, de a ajuta inspecția fiscală în munca pe care o desfășoară”, a adăugat el.