UE a aprobat standarde mai stricte privind emisiile de carbon ale camioanelor

UE vs emisiile de carbon. Luni, 13 mai 2024, Consiliul European a oficializat regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele. Astfel că, majoritatea camioanelor vândute în UE, până în anul 2040, trebuie să fie lipsite de emisii poluante.

Normele recent adoptate păstrează obiectivul actual pentru anul 2025, cu o reducere de 15% a emisiilor de CO2 pentru camioanele grele ce depășesc 16 tone. Totuși, pentru a se conforma obiectivelor climatice ale UE pentru anul 2030, regulamentul stabilește noi ținte ambițioase:

  • o reducere cu 45% a emisiilor de CO2 începând cu anul 2030;
  • o reducere cu 65% a emisiilor de CO2 începând cu anul 2035;
  • o reducere cu 90% a emisiilor cu CO2 începând cu anul 2040.

Regulamentul UE a fost aprobat atât de statele membre ale UE, cât și de Parlamentul European, urmând să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al UE. Intrarea sa în vigoare va avea loc la 20 de zile după publicarea sa.

Majoritatea camioanelor poluează aerul

În prezent, majoritatea camioanelor care circulă pe drumurile europene sunt alimentate cu motorină, generând emisii de gaze cu efect de seră și poluanți asociate cu cancerul pulmonar și afecțiunile respiratorii. Segmentul vehiculelor grele contribuie cu un sfert din emisiile generate de transportul rutier în Europa.

Noul regulament al UE își propune ca, până în anul 2035, toate autobuzele urbane noi să emită zero emisii. Până în anul 2030, UE vrea să se atingă un prag intermediar de 90% pentru această categorie. Cu toate acestea, autobuzele interurbane sunt excluse de la acest obiectiv, fiind considerate autocare din perspectiva reducerii emisiilor de CO2.

Politica UE, cea mai ambițioasă din întreaga lume

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a caracterizat politica UE drept cea mai ambițioasă din întreaga lume. Aceste obiective vor fi realizate doar însoțite de eforturile guvernelor statelor membre ale UE de a furniza 50.000 de puncte publice de încărcare adecvate pentru camioane până în anul 2030.

Adoptarea finală a noului regulament a avut loc în ciuda recentelor contestații din partea Germaniei și a parlamentarilor europeni de centru-dreapta, care pledau pentru permiterea vânzării de camioane cu motoare pe combustie și după anul 2040. La votul de luni, doar Italia, Polonia și Slovacia s-au opus. Cehia s-a abținut.