În noaptea de sâmbătă spre duminică, s-a ajuns la un acord în ceea ce privește o reformă a pieții carbonului. Se vor taxa emisiile legate de încălzit și de mașini, acestea fiind doar câteva prevederi.
Negociatorii Parlamentului European şi ai Consiliului UE au ajuns la un acord în ceea ce privește noile reglementări de pe piața carbonului după 30 de ore de negocieri, se arată într-un comunicat al PE.
În prezent, pentru a-și acoperi emisiile de CO2, producătorii de electricitate şi industriile energofage (siderurgie, ciment) din UE trebuie să cumpere „permise de poluare” de pe piaţa europeană a cotelor de emisii (ETS). Aceasta a fost creată în 2005 și se aplică la 40% dintre emisiile de pe continent. Pentru a-i determina pe marii producători să polueze mai puțin, statele au redus cotele create. Reforma a fost propusă în 2021 și vizează consolidarea acestui obiectiv pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, în conformitate cu Pactul verde al UE.
Companiile industriale vor trebui să își reducă emisiile cu 62%
Acordul la care s-a ajuns prevede că ritmul de reducere a cotelor propuse se va accelera, cu scopul ca până în 2030 să se ajungă la o scădere cu 62% faţă de 2005 (faţă de un obiectiv precedent de 43%). Acest lucru înseamnă, de fapt, că marile companii industriale vor fi obligate să-şi reducă emisiile cu 62%.
După aceea, piața carbonului se va extinde și la sectorul maritim, și la zborurile aeriene intraeuropene pentru care cotele gratuite alocate în prezent vor fi suprimate) şi din 2028 la siturile de incinerare a deşeurilor, sub rezerva unui studiu favorabil al Bruxellesului. Pe lângă instituirea unei „taxe carbon” la frontiere, Uniunea Europeană va renunţa progresiv și la cotele de emisii gratuite distribuite până acum industriaşilor europeni, pentru a putea înfrunta concurenţa extra-europeană.
Se va crea o a doua piață a carbonului?
Cel puţin 48,5% din aceste „drepturi de poluare” gratuite vor fi suprimate până în 2030, urmând să dispară total până în 2034. Alt punct controversat al reformei este faptul că executivul UE va propune crearea unei a doua pieţe a carbonului (ETS2) pentru încălzirea locuinţelor şi carburanţii rutieri. Din cauza impactul social al unui astfel de cost suplimentar, eurodeputaţii doreau ca măsura să se aplice,iniţial, numai în cazul imobilelor de birouri şi camioanelor grele. În final, s-a decis ca gospodăriile să plătească un preţ pentru emisiile de carbon provocate de utilizarea carburanţilor pentru automobile şi încălzirea cu gaz începând din 2027, acest preț urmând să fie plafonat până în 2030.
În cazul în care prețurile din energie vor continua să crească, aplicarea va fi amânată cu un an. Încasările provenite din această nouă piaţă a carbonului se vor duce într-un „Fond social pentru climă”, în sumă de 86,7 miliarde de euro, creat pentru a ajuta gospodăriile şi companiile vulnerabile în tranziţia energetică.