Se schimbă normele europene privind publicitatea politică

Au intrat în vigoare noi norme europene ce stabilesc standarde comune pe piața internă în ceea ce privește transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică. Conform Comisiei Europene (CE), de acum înainte, reclamele politice:

  • trebuie să fie evident marcate ca atare;
  • trebuie să specifice sursa finanțării;
  • trebuie să specifice motivul legăturii lor cu anumite alegeri sau procese legislative;
  • trebuie să specifice dacă sunt direcționate către un anumit grup de persoane;

Se impune crearea unui sistem de alertare pentru reclamele politice neconforme. Toate reclamele politice online vor fi înregistrate într-o bază de date dedicată. Noile reguli restricționează exploatarea abuzivă a informațiilor personale. În scopul protejării proceselor democratice din Europa împotriva influențelor externe, regulamentul interzice finanțarea materialelor publicitare din afara UE cu trei luni înainte de alegeri sau referendumuri.

„Noul regulament sporește transparența publicității politice și stabilește o protecție mai puternică împotriva ingerințelor și a manipulărilor străine.

Alegătorilor le va fi mai ușor să identifice conținutul plătit, să știe cine l-a plătit și cum a fost țintită publicitatea”, a explicat Věra Jourová, Vicepreședinta Comisiei Europene pentru Valori și Transparență.

Věra Jourová
Věra Jourová (SURSA FOTO: commissioners.ec.europa.eu)

Noile reguli vor viza alegerile europarlamentare din acest an

De acum încolo, regulile europene se extind și se aplică pentru alegerile europarlamentare din 2024. Vor viza materialele publicitare ale actorilor politici care își propun să afecteze rezultatele electorale și alte procese democratice. Noul regulament cere furnizorilor de servicii de publicitate politică să opereze în UE, indiferent de țara în care își are sediul sponsorul.

Această prevedere subliniază importanța partidelor politice europene și a grupurilor politice din Parlamentul European în organizarea campaniilor la nivel european. Celelalte aspecte, inclusiv cerințele de transparență pentru furnizorii de servicii, normele de protecție a datelor și sistemul de monitorizare, vor intra în vigoare la data de 9 octombrie 2025.

Ce este publicitatea politică?

Publicitatea politică reprezintă o ramură aparte în domeniul marketingului politic, având un rol complex în campaniile electorale. În primul rând, servește ca instrument de informare, transmițând detalii despre partid, candidat și platforma politică. Totuși, rolul ei nu se rezumă doar la furnizarea de informații.

Publicitatea are și scopul de a influența opinia, oferind un avantaj distinct subiectului politic, fiind singurul canal de comunicare în masă asupra căruia politicianul exercită un control complet. În esență, publicitatea politică se referă la achiziționarea și utilizarea spațiului publicitar, la prețuri de piață, cu intenția de a difuza mesaje politice către o audiență extinsă.