Potrivit OUG, firmele de curierat vor trebui să completeze formularul 395 care se va depune, lunar, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare.

Ce informații vor transmite curierii la ANAF?

Astfel, firmele de curierat vor transmite către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) următoarele informaţii:

– numărul de înregistrare şi data trimiterii poştale;

– datele de identificare a expeditorului;

– numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice şi denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;

– adresele de expediţie respectiv livrare;

– contravaloarea bunului livrat.

Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie şterse automat, după împlinirea acestui termen.

Furnizorul de servicii poştale informează persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora către organul fiscal central. Furnizarea informaţiilor se face prin completarea unei declaraţii pe propria răspundere.

Scopul este de a preveni și combate evaziunea fiscală

ANAF a precizat că Ordonanţa de urgenţă are drept scop prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerţului online şi protejarea intereselor cumpărătorilor.

Conform ANAF, prin această măsură se urmăreşte identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele şi impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poştale, a veniturilor obţinute din tranzacţii efectuate în mediul online.

Reprezentanţii ANAF subliniază faptul că datele colectate respectă normele constituţionale privind viaţa intimă, familială şi privată, precum şi secretul corespondenţei, fără a se referi la conţinutul coletului.

Preşedintele ANAF, explicații despre noua prevedere

„Comerţul în România şi-a modificat modul în care se desfăşoară. Tot mai multă lume cumpără în sistem online. Probabil fiecare dintre noi am cumpărat cel puţin o dată de pe net, să folosim aşa o expresie clasică.

În analizele de risc pe care le fac colegii noştri de la Inspecţie fiscală am constatat că, din păcate, de multe ori un expeditor livrează foarte multe produse şi, culmea, când căutăm acel expeditor constatăm că nu există sau există, dar nu declară aproape nimic. Şi atunci ne-am dat seama că există o nişă pe care au găsit-o evazioniştii, acest comerţ electronic. Aduc produse, le vând în sistem online. Ceea ce se plăteşte cu cardul sau prin bancă şi-l înregistrează, ceea ce plăteşte ramburs este ‘la negru’.

Cum poţi tu, ca ANAF, să identifici pe aceşti oameni şi să îi opreşti, decât având acces la nişte informaţii. Singura variantă este doar prin această declaraţie, care urmează să fie adoptată prin ordin al preşedintelui ANAF, prin care firmele de curierat să pună la dispoziţia Fiscului o bază de date cu aceste livrări care se fac cu plata ramburs”, declara în luna mai preşedintele ANAF, Lucian Ovidiu Heiuş.