Prin aceste norme, consumatorii sunt încurajați să-și repare electrocasnicele și electronicele defecte după expirarea perioadei de garanție. Mai mult, producătorii vor fi obligați să pună la dispoziție informații și piese de schimb.

Comisia Europeană vrea să încurajeze consumatorii să-și repare electronicele

Potrivit informațiilor transmise de Comisia Europeană într-un comunicat, inițiativa pentru „dreptul la reparare” ia în considerare și cazurile în care consumatorii aleg să-și repare singuri produsele care s-au defectat, sau îi obligă pe producători să facă acest lucru, în cazul în care reparația în sine este viabilă și nu costă mai mult decât un produs nou.

Executivul a subliniat că sunt aruncate prematur produse care pot fi reparate, iar acest lucru produce 35 de milioane de tone de deșeuri, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 261 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră în UE în fiecare an.

Se estimează că inițiativa va genera o creștere economică

Potrivit informațiilor transmise de Comisia Europeană, inițiativa ar putea genera creștere economică și investiții în UE în valoare de 4,8 miliarde euro.

De asemenea, se estimează că înlocuirea produselor în locul reparării lor îi costă pe consumatori aproape 12 miliarde euro pe an.

„În ultimele decenii, atunci când un produs se defecta, acesta era mai degrabă înlocuit decât reparat, iar consumatorii nu au primit suficiente stimulente pentru a-și repara bunurile la expirarea garanției legale. Propunerea le va permite consumatorilor să repare mai ușor și mai ieftin produsele, în loc să cumpere unele noi.

În plus, o cerere mai mare în aceste sens va da un impuls sectorului reparațiilor, stimulându-i în același timp pe producători și vânzători să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile”, a precizat Comisia Europeană.

Amintim că propunerea trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de Consiliu, astfel încât aceasta să intre în vigoare.

Consumatorii vor avea la dispoziție un nou set de drepturi

Trebuie menționat că oamenii vor avea la dispoziție un nou set de drepturi și instrumente după expirarea garanției legale. Astfel, repararea va deveni o opțiune ușoară și accesibilă. Este vorba despre următoarele puncte:

  • dreptul consumatorilor de a solicita producătorilor, în temeiul legislației UE, repararea produselor dacă se poate face din punct de vedere tehnic, cum ar fi o mașină de spălat rufe sau un televizor;
  • obligația producătorilor de a-i informa pe consumatori cu privire la produsele pe care sunt obligați să le repare ei înșiși;
  • o platformă online pentru găsirea de reparatori, care să îi pună în legătură pe consumatori cu reparatorii și cu vânzătorii de bunuri recondiționate din zona în care locuiesc;
  • un formular european de informații privind repararea, pe care consumatorii îl vor putea solicita oricărui reparator, care va oferi transparență în ceea ce privește condițiile și prețul reparațiilor și va facilita compararea de către consumatori a ofertelor de reparații;
  • un standard european de calitate pentru serviciile de reparații, pentru a-i ajuta pe consumatori să îi identifice pe reparatorii care se angajează să asigure o calitate mai bună.