Devine obligatoriu în România! Se aplică de la 1 ianuarie în toată țara. Nu mai scapă nimeni

bloc apartamente

Potrivit unui proiect publicat recent în dezbatere de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), îregistrarea contractelor de închiriere de către persoanele fizice care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor va fi obligatorie.

Astfel, începând cu 1 ianuarie 2023, persoanele fizice care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 zile de la încheierea/producerea modificării acestuia.

Organul fiscal competent

Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;

b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere/organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoanele fizice nerezidente ;

c) organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil, conform dispoziţiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente .

Ce trebuie să facă contribuabilul?

Pentru înregistrarea contractului de închiriere, contribuabilul depune „Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune”, prevăzută în anexa nr.2 la ordin, denumită în continuare cerere, însoţită de o copie a contractului de închiriere.

Conformitatea cu originalul a copiei contractului de închiriere, având număr și dată, se efectuează de către contribuabil prin înscrierea menţiunii „conform cu originalul” şi semnătura acestuia.

Cererea se completează în două exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se păstrează de către contribuabil.

Cererea, însoţită de copia contractului de închiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin poștă cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță.

Înregistrarea contractelor de închiriere în evidența organizată de către organul fiscal competent, se efectuează de către compartimentul de specialitate în maximum 5 zile de la data depunerii cererii.

Înregistrarea contractelor de locaţiune de către locatori, alţii decât persoanele fizice

Locatorii, alţii decât persoanele fizice, pot înregistra la organele fiscale competente din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) contractele de locaţiune pe care le încheie prin înscris sub semnătură privată în calitate de locator atât cu persoane fizice, cât şi cu persoane juridice, potrivit prevederilor art.1798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui evidenţă locatorul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii.