Reguli privind stațiile de încărcare a vehiculelor electrice
Viceprimarul din Cluj-Napoca, Dan Tarcea, a precizat marți că toate blocurile noi, care primesc autorizație de construire din partea primăriei, vor avea obligația să amenajeze stații de încărcare pentru mașinile electrice, potrivit Radio România Cluj.
Acesta a precizat că amenajarea de prize este, de fapt, una dintre condițiile de eligibilitate privind programul de anvelopare a blocurilor din municipiu.
Pe de altă parte, în București a fost aprobat recent regulamentul de amplasare a staţiilor de încărcare a autovehiculelor electrice. Potrivit acestuia, amplasarea staţiilor de încărcare fără avizul emis de autoritatea publică este contravenţie şi se sancţionează cu amenzi cuprinse între 1.000 – 3.000 de lei pentru persoane fizice şi 2.500 – 5.000 de lei pentru persoane juridice.
Totodată, ocuparea staţiei de încărcare de către o maşină care nu este electrică sau plug-in hibrid se sancţionează cu amenzi cuprinse între 500 – 1.000 de lei pentru persoane fizice şi 1.000 – 1.500 de lei pentru persoane juridice.
Conform unui amendament aprobat la propunerea viceprimarului Stelian Bujduveanu, se pot executa fără autorizaţie de construire lucrările pentru amplasarea staţiilor de reîncărcare care nu determină congestionarea sau blocarea traficului pietonal sau rutier, pe baza unui aviz de amplasare emis de autoritatea locală.
Locul stațiilor de încărcare, amenajat clar și vizibil
De asemenea, staţiile de încărcare vor fi amenajate într-un mod clar şi vizibil pentru toţi şoferii. Mai exact, semnul specific de încărcare electrică va fi desenat atât pe asfalt, cât şi pe un panou de informare care va conţine informaţii despre tariful pentru încărcare electrică şi procedura de urmat pentru încărcare.
Pentru amplasarea staţiilor de încărcare a autovehiculelor electrice sunt necesare avizul de amplasare, avizul Comisiei Tehnice de Circulaţie din Cadrul PMB şi avizul operatorului serviciului public de administrare a parcajelor.
În cadrul proiectelor noi care presupun autorizarea lucrărilor de construcţii, va putea fi inclusă şi avizarea staţiilor de încărcare, ca parte componentă a autorizaţiei de construire, fără a fi necesară emiterea unui aviz distinct. (de exemplu: locuinţe colective sau individuale, clădiri cu funcţiuni publice, clădiri de birouri, stadioane).
30.000 de stații de încărcare până în 2026
Amintim că, fostul premier Nicolae Ciucă spunea la sfârșitul anului trecut că obiectivul României este de a dezvolta o rețea extinsă de 30.000 de stații de încărcare electrică, dintre care aproape 15.000 urmau să fie realizate prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) până în anul 2026.
Cu toate acestea, numărul de stații publice de încărcare existente pe teritoriul României este mult mai mic, de puțin peste 3.300.