Potrivit unui proiect de lege adoptat marți, 13 iunie, de Camera Deputaților, dacă un consumator constată, în cel mult 30 de zile de la livrarea unui produs, că acesta nu e bun, el va putea beneficia direct de înlocuirea produsului. Până acum, legea oferea posibilitatea alegerii între repararea sau înlocuirea produsului.
Mai exact, noul proiect legisaltiv adoptat de Parlament va modifica OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, astfel încât consumatorii să fie mai bine protejați în relația cu comercianții.
Noi beneficii pentru consumatori
Potrivit proiectului, consumatorii vor putea beneficia curând de înlocuirea directă a bunurilor “în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăşi 30 de zile calendaristice”.
Noul proiect va prevede că în situația în care se constată, în maximum 30 de zile de la livrare, că anumite produse sunt neconforme, se consideră “ că bunurile aveau deja un viciu la momentul achiziționării, sens în care, consumatorul trebuie să fie protejat prin înlocuirea acestora”.
Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie promulgat de președintele Klaus Iohannis și publicat în Monitorul Oficial.
Ce prevede ordonanța?
Ordonața stabilește cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor, măsurile corective în caz de neconformitate, modalitățile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a bunei funcționări a pieței interne.
În legislația acutală, consumatorii au două variante din care pot alege, repararea produsului sau pentru înlocuirea lui, asta cel puțin teoretic. În practică, majoritatea comercianților sunt de acord doar cu repararea produsului și, în cele mai multe situații, clientul nu beneficiează de un produs nou.
„Reparațiile sau înlocuirile se efectuează cu respectarea următoarelor condiții: fără costuri; într-un termen rezonabil care nu poate depăși 15 zile calendaristice din momentul în care vânzătorul a fost informat de către consumator cu privire la neconformitate și care este stabilit de comun acord, în scris, între vânzător și consumator, luându-se în considerare natura și complexitatea bunurilor, natura și gravitatea neconformității și efortul necesar pentru finalizarea reparației sau înlocuirii; fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator, ținând seama de natura bunurilor și de scopul pentru care consumatorul a solicitat bunurile în cauză.”, prevede actuale legislație.