Devine obligatoriu în România! Anunțul momentului pentru toți părinții singuri. Codul Muncii ar putea fi modificat curând. Iată la ce ar trebui să se aștepte acești români.
Părinții singuri ar putea să nu mai fie obligați să presteze muncă de noapte
Potrivit unui proiect legislativ de la Senatul României, în curând, Legea nr. 53/2003 va fi modificată astfel încât categoria angajaților care nu pot fi obligați să lucreze noaptea să se mărească.
Mai exact, oamenii care își cresc singuri copiii (reprezentantul familiei monoparentale) nu va mai putea fi obligat să presteze muncă de noapte. În prezent, Codul Muncii prevede această regulă doar în cazul femeilor gravide, lăuzelor și femeilor care alăptează.
Motivele pentru care un părinte singur nu ar trebui să muncească noaptea sunt multiple, potrivit inițiatorilor acestui proiect legislativ:
- siguranța copilului pe timp de noapte, care rămâne fie în grija unei persoane, fie singur în casă;
- posibilitatea ca părintele să nu poată acorda copiilor suficientă atenție și îngrijire în timpul zilei, din cauza oboselii generate de lucrul în ture de noapte;
- dificultatea de a îmbina programul de lucru cu obligațiile familiale, cum ar fi îngrijirea copiilor sau participarea la activități școlare și sociale;
impactul asupra relației părinte-copil, care poate fi afectată de faptul că părintele nu este disponibil sau nu poate participa la activitățile copilului în mod regulat;
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să fie adoptat de Parlamentul României, promulgat de Klaus Iohannis și publicat în Monitorul Oficial.
Femeile însărcinate și persoanele însoțite de copii vor avea prioritate la magazin și în instituțiile publice
Vă amintim că un alt proiect legislativ vine în sprijinul femeilor însărcinate și persoanelor însoțite de copii. El se află în prezent în dezbatere la Senatul României și dacă va fi aprobat, vor fi impuse o serie de noi obligații pentru magazine și instituții publice.
Concret, proiectul legislativ prevede că femeile însărcinate și persoanele însoțite de copii cu vârsta de până la cinci ani vor avea prioritate la casieriile magazinelor și instituțiilor publice, dar și la serviciile acestora. De asemenea, magazinele și instituțiile publice vor fi obligate să asigure locuri de parcare speciale pentru aceste persoane.
Potrivit viitoarei legi, aceste persoane ar urma să aibă prioritate atât la casieriile unităților comerciale publice sau private ori la cele ale instituțiilor publice, cât și la serviciile oferite de acestea, cu excepția situațiilor în care există deja case de marcat speciale pentru categoriile de persoane amintite.
Magazinele și instituțiile publice vor avea obligația de a pune afișe care să informeze aceste aspecte privind prioritatea acestor persoane. De asemenea, în spațiile de parcare de pe lângă clădirile instituțiilor publice și ale magazinelor, dar și în spațiile de parcare organizate vor trebui amenajate spații destinate parcării vehiculelor folosite de femeile însărcinate sau de persoanele însoțite de copii.
Legea precizează detaliat că cel puțin 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puțin de două, trebuie să fie destinat acestor categorii de persoane.
Ce sancțiuni vor fi impuse pentru cei care nu respectă prevederile?
În cazul în care nu sunt respectate prevederile legii, se vor aplica sancțiuni. Astfel, în cazul în care nu este acordată prioritate femeilor însărcinate sau persoanelor însoțite de copii se vor da amenzi cuprinse între 200 și 1.000 de lei.
De asemenea, în cazul în care nu sunt amenajate locuri de parcare speciale pentru aceste persoane, amenzile cresc vertiginos până la 100.000 de lei. Nu în ultimul rând, șoferii care ocupă astfel de locuri de parcare special amenajate vor fi la rândul lor sancționați cu amenzi de până la 2.500 de lei.
De menționat că, de la aceste sancțiuni sunt exceptați angajații ministerului Afacerilor Interne, cei ai Jandarmeriei Române, ai unităților medicale sau cei ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență ce se află în exercitarea sarcinilor de serviciu.
„Ideea realizării acestui proiect de lege este fundamentată pe constatările și experiențele dobândite în realitatea cotidiană românească, însă are la bază și o serie de documente sau practici europene și de pe alte continente”, se subliniază în expunerea de motive ce însoțește proiectul.