Este vestea momentului pentru toți românii. Toți cei care folosesc o anumită metodă de plată trebuie să fie cu mare băgare de seamă. ANAF a instituit o obligativitate începând de astăzi, 1 ianuarie.
Agenția Națională de Administrație Fiscală a venit cu un anunț important pentru toate firmele de curierat din România. Începând cu data de 1 ianuarie 2023, companiile de curierat vor fi obligate prin lege să raporteze la ANAF toate livrările care au ca metodă de plată rambursul.
Acest demers a fost instituit din dorința ca instituția să crească nivelul de încasare a taxelor şi impozitelor.
Legea va genera un volum foarte mare de informaţii pe care ANAF va trebui să îl gestioneze pentru a putea creşte rata colectării ratelor, în contextul în care plățile ramburs încă reprezintă o practică des întâlnită pe piaţa livrărilor. Instituţia a declarat că o astfel de reformă impune modernizarea şi digitalizarea urgentă a ANAF.
„ANAF este dedicată constant iniţiativelor de digitalizare în scopul atingerii obiectivelor instituţiei privind îmbunătăţirea conformării voluntare, combaterea evaziunii fiscale şi creşterea eficienţei colectării, asigurând atât scăderea costului colectării (la nivelul agenţiei), cât şi a costului conformării (la nivelul contribuabililor)”, a arătat, anterior, instituția.
Nevoia urgentă de modernizare şi digitalizare a ANAF
Potrivit ANAF, această reformă abordează nevoia urgentă de modernizare şi digitalizare a instituției, astfel încât colectarea impozitelor să fie mai eficientă în raport cu obiectivul de a creşte raportul venit – PIB şi de a reduce decalajul fiscal la TVA.
Marea întrebare care se ridică este în ce condiții are ANAF competență de control în cazul persoanelor fizice nerezidente în România.
Planurile de control îi vizează, în principiu, pe rezidenți, dar acțiunile au ajuns și la nerezidenți, care au fost supuși verificărilor situației fiscale din perspectiva impozitului pe venit. Cui anume i se aplică, de fapt, acest control?
Cine va intra sub incidența acestui tip de control
Persoanele fizice române sau străine care, indiferent de rezidența fiscală, fie că au desfășurat la un moment dat o activitate economică în România, fie au obținut/obțin un venit pasiv sau dețin active în România, ar fi recomandat să-și pună întrebarea dacă și în ce condiții pot intra sub incidența acestui tip de control fiscal, se arată într-un comunicat de presă remis de EY România.
Înainte de toate, de menționat este faptul că primirea unui aviz de verificare a veniturilor nu trebuie să provoace îngrijorare decât dacă, cum zice o vorba românească, persoana se simte cu musca pe căciulă. Evident, o persoană fizică rezidentă fiscal în România care a omis cu bună știință din declarațiile de venit veniturile realizate ar trebui să fie pregătită să răspundă la întrebările reprezentanților ANAF.