Termen limită pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu

Furnizorii de servicii sociale din România au termen până la 31 decembrie 2024 pentru a obține autorizația de securitate la incendiu sau, dacă este cazul, un document justificativ care să confirme că spațiul în care se desfășoară activitatea nu necesită o astfel de autorizare.

Aceste cerințe fac parte din noile norme metodologice adoptate de Guvern în vederea implementării Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, modificată recent prin Legea nr. 100/2024.

„Guvernul a adoptat Normele metodologice la Legea nr.197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale urmare modificărilor şi completărilor aduse acesteia prin Legea nr. 100/2024 care reformează sistemul de asistenţă din România.

Actul normativ adoptat de Executiv stabileşte că, în vederea licenţierii şi relicenţierii serviciilor sociale, furnizorii de servicii sociale au termen până la 31 decembrie 2024 să obţină autorizaţia de securitate la incendiu sau, după caz, documentul justificativ din care să reiasă faptul că spaţiul în care se asigură serviciul social nu se supune autorizării”, a transmis, joi, Ministerul Muncii, într-un comunicat de presă.

Proceduri noi pentru acreditare și licențiere

Conform noilor reglementări, emiterea documentelor de acreditare și licențiere pentru furnizorii de servicii sociale va fi posibilă numai după efectuarea evaluărilor în teren. Aceste evaluări vor verifica conformitatea cu standardele de securitate și alte criterii stabilite, înainte de acordarea licenței provizorii de funcționare.

Hotărârea de Guvern stabilește și procedura detaliată pentru acreditare și licențiere, inclusiv termenele de soluționare a cererilor și etapele specifice procesului, cum ar fi completarea formularelor și evaluarea în teren. Perioada de valabilitate a licenței de funcționare provizorie a fost, de asemenea, modificată.

Platforma online și documentația necesară

O noutate importantă este posibilitatea de înregistrare a documentelor necesare în procesul de licențiere și acreditare într-o platformă online denumită eRegistru, care va fi disponibilă imediat ce dezvoltarea sa va fi finalizată. Aceasta va include formulare revizuite și documente esențiale precum certificatul de acreditare și rapoartele de evaluare.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a subliniat importanța acestor norme în creșterea eficienței verificării respectării standardelor minime și în asigurarea respectării drepturilor fundamentale ale beneficiarilor serviciilor sociale.

Noile reglementări aduc claritate și urmăresc aplicarea unitară a prevederilor legale, asigurând totodată că toate persoanele au acces la asistență socială, medicală, locuire demnă și independentă, dar și participare la viața socială.

„Modificările şi completările aduse Normelor metodologice vizează creşterea eficienţei atât în ceea ce priveşte verificarea prealabilă a respectării standardelor minime, cât şi prestarea serviciilor sociale prin respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor la asistenţă socială, asistenţă medicală, locuire, viaţă demnă şi independentă şi participare la viaţa socială”, a mai transmis ministerul Muncii.