Conform unei hotărâri de Guvern, Sistemul de Garanție Returnare (SGR) va deveni obligatoriu pentru toți producătorii și comercianții români.

Ce este Sistemul de Garanție Returnare?

Executivul a transmis printr-un comunicat că, începând cu data de 30 noiembrie 2023, Sistemul de Garanţie Returnare (SGR) va fi obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor, iar aceștia sunt obligați să se înregistreze în SGR cu cel puțin 150 de zile înainte de această dată. Prin urmare, termenul limită este 28 februarie 2023.

„Principalul scop al desfăşurării procedurii de înregistrare în SGR este acela de a se asigura colectarea de către RetuRO, administratorul SGR, a anumitor categorii de date şi informaţii necesare pentru a se putea realiza organizarea efectivă a implementării şi funcţionării în România a SGR.

Colectarea acestor informaţii reprezintă astfel primul pas absolut necesar, printre altele, pentru ca RetuRO să poată pune bazele infrastructurii care va sta la baza SGR în România, precum şi pentru a putea încheia contracte cu producătorii şi comercianţii.”, se arată în comunicatul Guvernului.

SGR reprezintă un sistem prin care românii, atunci când cumpără o băutură îmbuteliată (adică apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase), va plăti o garanție de 0,50 lei.

Acest sistem se aplică pentru ambalajele neutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri.

După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl ducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de către comercianți în cadrul magazinelor. Totodată, acesta va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal.

SGR a intrat în faza preliminară anul trecut

Vă reamintim că înregistrarea pentru SGR a început pe data de 29 decembrie 2022.

„Intrăm astăzi în faza preliminară intrării în funcţiune a Sistemului de Garanţie-Returnare în România şi facem apel la toţi producătorii, importatorii şi comercianţii de băuturi să demareze cât mai repede înregistrarea online, pe www.returosgr.ro, astfel încât să poată finaliza întregul proces până la data de 28 februarie, anul viitor. Începând de astăzi şi până la închiderea procesului de înregistrare, vom desfăşura o serie de activităţi de informare şi le vom oferi suport pentru finalizarea cu succes a acestei etape.

Este foarte important ca toate companiile vizate să introducă în sistem toate datele solicitate cu o acurateţe cât mai mare. Reamintim faptul că datele culese în această etapă preliminară sunt esenţiale pentru configurarea sistemului în raport cu nevoile reale de colectare a ambalajelor la nivel teritorial. Sistemele de garanţie-returnare s-au dovedit un succes în ţări din întreaga lume, inclusiv în 12 ţări din Europa, iar în cazul României un astfel de model va contribui decisiv la atingerea ţintelor de reciclare stabilite la nivelul Uniunii Europene.

Implementarea cu succes a unui astfel de sistem depinde de fiecare dintre noi, fie că suntem producători, importatori, comercianţi, operatori în domeniul HoReCa sau simpli consumatori. De noi toţi depinde să facem primul PAS spre o Românie mai curată, în care ambalajele devin resurse”, a declarat atunci Gemma Webb, CEO şi preşedinte al Directoratului RetuRO Sistem Garanţie Returnare.