Acest lucru ar putea deveni obligatoriu în România. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) își dorește să reglementeze obligația privind informarea suplimentară a consumatorilor înainte ca aceștia să acceseze un credit.

Mai exact, ANPC își dorește ca fiecare consumator să înțeleagă pe deplin responsabilitățile unui astfel de contract înainte de a-l semnat. Drept urmare, băncile, iar și instituțiile financiare non bancare (IFN) ar putea fi obligate să le ofere clienților mai multe informații decât o făceau până acum.

Toate aceste detalii au fost făcute publice în cadrul unor discuții cu Asociația Română a Băncilor și Asociația Societăților Financiare din România. ANPC susține că înainte de accesarea unui credit bancar, este necesară și verificarea gradului de educare financiară a unui consumator.

Astfel, înainte de a accesa creditul respectiv, consumatorul va fi nevoit să completeze un chestionar. Acesta are ca scop evaluarea cunoștințelor sale minime cu privire la noțiunile din contract, în special aspra riscurilor care apar odată cu întârzierea rambursării creditelor, lucruri pe care nu orice consumator le știe.

Noi obligații pentru instituțiile financiare nonbancare

Referitor la situația instituțiilor financiare nonbancare în acest caz se dorește introducerea obligației de a detalia toate condițiile privind rambursarea creditului, dar și riscurile la care consumatorul este expus în momentul în care ar ajunge în imposibilitatea de plată.

Totodată, ANPC mai dorește și ca la următoarele credite pe care consumatorii le vor avea, să fie explicată clar semnificația IRCC, dar și cea a indicelui ROBOR, astfel încât fiecare client să poată să aleagă ce este mai bine pentru el.

De asemenea, consumatorii mai trebuie să știe și modalitatea în care ROBOR, dar și IRCC evoluează, dar și cum poate fi afectat nivelul ratelor aflate în derulare.

Sebastian Hotca, vicepreședintele ANPC, susține că informarea consumatorilor este o prioritate pentru a evita situații dificile care pot apărea pe durata rambursării creditului. „Consider că informarea pe aceste teme trebuie să fie o prioritate, astfel încât să fie eliminate situațiile dificile în care pot ajunge cetățenii, pe durata rambursării creditului”, a declarat Sebastian Hotca, vicepreședintele ANPC, potrivit unui comunicat al autorității.

Ce obligații ar putea avea instituțiile bancare?

Și băncile vor avea obligații. ANPC dorește ca instituțiile bancare să verifice capacitate de plată a consumatorilor nu doar la momentul în care este semnat contractul, ci pe toată durata creditării. În acest mod vor fi luate în calcul elemente noi care pot apărea în viața consumatorului precum cheltuielile în urma nașterii unui copil sau scăderea capacității de muncă.

ANPC mai propune de asemenea și informarea reală a consumatorilor cu privire la posibilitatea accesării procedurii insolvenței persoanelor fizice, în situația în care aceștia ajung în incapacitate de plată. Deși mulți consumatori nu știu, aceștia sunt protejați pe o perioadă de cinci ani de zile în care se derulează planul de rambursare.

Astfel, vor fi suspendate toate procedurile de executare silită, iar în acest interval de timp există și posibilitatea prelungirii cu încă un an a perioadei.