Producătorii, importatorii şi comercianţii de produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, aluminiu sau sticlă, cu dimensiuni între 0,1 l şi 3 litri, au obligaţia legală să se înregistreze online în baza de date a Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR) până pe data de 28 februarie.

Conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021, înregistrarea este o obligație legală și aceasta se face online pe site-ul www.returosgr.ro al administratorului SGR. Noua prevedere se aplică şi companiilor din industria ospitalităţii ce comercializează aceste produse.

Procedura de înregistrare

Pentru înregistrare trebuie creat un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relaţia cu administratorul SGR, transmite ceccarbusinessmagazine.ro.

După activarea contului, persoana desemnată în relaţia cu administratorul SGR va completa toate informaţiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.

După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR – completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO.

Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A., de asemenea pe site-ul returosgr.ro.

Sistemul Garanție-Returnare

Înregistrarea este o etapă preliminară intrării în funcţiune a Sistemului de Garanţie-Returnare la nivel naţional, preconizată pentru data de 30 noiembrie anul acesta.

Începând cu această dată, consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi.

SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv.

După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

Responsabilităţile comercianţilor

Comercianţii de băuturi, precum şi companiile care activează în domeniul ospitalităţii (HoReCa), vor fi responsabili să se asigure că băuturile pe care le vând pe piaţa românească provin de la un producător înregistrat în SGR, şi vor percepe o garanţie de 0,50 RON la vânzarea fiecărei băuturi.

Comercianţii trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor de băuturi, în cadrul cărora să ofere serviciul de preluare a ambalajelor şi returnare a garanţiei către consumatori.

Este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfăşoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activităţi din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unităţi care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.

Responsabilităţile producătorilor şi importatorilor

Producătorii şi importatorii de băuturi, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să realizeze obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, primul pas pentru atingerea acestor ţinte fiind înregistrarea în sistem şi încheierea contractului cu RetuRO Sistem Garanţie-Returnare S.A.

Aceştia nu vor mai putea să-şi distribuie produsele comercianţilor din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR.

Astefl, dacă eşti producător sau importator în scopul SGR, atunci ai obligaţia legală de a te înregistra în baza de date a Sistemului de Garanţie-Returnare.

Este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică ce produce şi introduce pe piaţa din România produse SGR, ori importă sau achiziţionează intracomunitar aceste produse şi le introduce pe piaţa românească.

Sancțiuni

Neînregistrarea în baza de date operată de către administratorul SGR atrage după sine o amendă între 20.000 şi 40.000 RON. Comercianţii, producătorii şi importatorii sunt aşteptaţi să se înregistreze până pe data de 28 februarie 2023.