Într-o perioadă atât de agitată, industria concertelor muzicale îşi păstrează optimismul. Volumul pieţei aproape că s-ar dubla cu un singur mare concert. Sponsori să se găsească…

Dacă ne-am lua după calendarul evenimentelor muzicale anunţate, nu s-ar zice că traversăm o criză globală. Cel puţin la nivel internaţional, 2008 a fost o perioadă excelentă pentru artişti; în total, turneele muzicale au strâns între noiembrie 2007 şi noiembrie 2008, conform datelor Billboard Boxscore, aproape patru miliarde de dolari (încasări brute) – recordul tuturor timpurilor, în creştere cu 13% faţă de anul anterior. Turneul care a avut cele mai mari încasări a fost cel al formaţiei Bon Jovi (210,65 milioane de dolari din 99 de concerte, toate ţinute cu casa închisă), urmat de cel al lui Bruce Springsteen (204,5 milioane) şi de al Madonnei (185,7 milioane, aflat încă în desfăşurare).

Piaţa de concerte din România e deocamdată foarte mică; anul trecut, potrivit estimării Sorinei Burlacu, director general al companiei Events, s-au vândut bilete la concerte în valoare totală de cinci milioane de euro, „situaţie care s-ar putea repeta şi în acest an, exceptând cazul în care nu se opreşte în România un artist de serie A (de genul Madonna sau U2, n.r.) “. Estimarea oficialului Events este confirmată şi de datele ticketpoint.ro, cel mai mare furnizor local de servicii de ticketing; pentru 2008, compania estima că în România s-au vândut bilete online în valoare totală de aproximativ două milioane de euro, reprezentând circa 45% din volumul total al pieţei (care include şi vânzările din magazine).

Megaconcertele au reţeta asigurată

145-25543-18_depechemode_rompres_06.jpgÎn România, concertele mari, precum cel anunţat de Depeche Mode, probabil că nu vor fi afectate prea mult, afirmă Sorina Burlacu. „Deocamdată, la nivel de consum, încă nu se resimte criza, atâta timp cât încă se înregistrează concerte sold out“, explică ea. „Criza se simte atunci când discutăm de bugetele alocate de către companii pentru segmentul evenimentelor live. Numeroase companii obişnuiau în anii trecuţi să aloce, pentru susţinerea evenimentelor muzicale, sume mult mai importante comparativ cu cele alocate anul acesta.“ Sorina Burlacu e tranşantă: „În continuare, nu se pot organiza concerte fără sponsori. În general, bugetul unui concert cu artişti de renume internaţional în România nu poate fi acoperit exclusiv din vânzarea de bilete.“

Raluca Mihail, managing partner al Blue Music, or­ganizatorul concertului James Blunt, confirmă situaţia: „Până în prezent, un sponsor avea un aport esenţial în realizarea unui eveniment mare (care putea ajunge şi la 30%-40% din bugetul total, n.r.), însă acum companiile şi-au redus dramatic bugetele de marketing şi nu sunt semnale că acest segment se va înviora prea curând. Organizatorii vor deveni din ce în ce mai atenţi când vor semna cu artişti pentru evenimente viitoare, căci veniturile vor fi generate, în proporţie covârşitoare, doar de încasările din bilete.“ Găsirea unui sponsor va conta şi mai mult, în condiţiile deprecierii leului faţă de euro, monedă în care organizatorii îşi construiesc bugetele anuale şi în care achită onorariile artiştilor.

145-25541-18_madonna_rompres_06.jpgVolumul pieţei depinde mult de calendarul evenimentelor. „Anul trecut, am avut o cifră de afaceri de peste un milion de euro, însă în 2007, când am organizat concertul Rolling Stones şi festivalul Coke Live, am avut o cifră de afaceri de peste patru milioane de euro“, afirmă Burlacu. „Concertele de acest gen afectează foarte mult o piaţă atât de tânără ca a noastră, putând chiar să dubleze nivelul încasărilor medii anuale.Trăind într-o piaţă incipientă, e greu de făcut o previziune realistă pentru anul în curs.“

Pentru promoteri, una dintre soluţiile de criză este aducerea în România a unui artist cu o bună cotă internaţională; „oamenii vor scoate bani din buzunar doar pentru artişti cu brand solid şi evenimente de calitate“, spune Raluca Mihail. „Însă, la acest gen de show-uri, onorariile şi costurile de producţie sunt direct proporţionale. Aşa încât, în condiţiile unei pieţe inconstante, este posibil ca un eveniment de dimensiuni mai reduse, dar bine targetat, să poată fi mai uşor gestionat.“

145-25542-18_jamesblunt_rompres_06.jpgÎn ceea ce priveşte perspectivele pentru sezonul de concerte din vară, deocamdată negocierile cu agenţii artiştilor străini se derulează la fel, spun reprezentanţii promoterilor din România: în continuare onorariile sunt stabilite ca pondere din veniturile nete (până la 90%), în sumă egală sau mai mare decât un minim garantat (cam de la un milion de euro în sus, net). „Nu s-a schimbat nimic. Doar că mulţi artişti îşi anunţă intenţia de a ieşi în turneu şi numai câţiva îşi concretizează intenţiile“, arată Burlacu. „Majoritatea agenţilor importanţi vin din ţări în care criza financiară s-a resimţit mult mai puternic decât în România“, completează Raluca Mihail. „Cu toate acestea, nu se grăbesc să admită că ar putea avea anumite dificultăţi şi nici să facă mari concesii promoterilor, de tipul reducerilor financiare.“

5 mil. de euro a fost în 2008 volumul pieţei de concerte din România, calculat după valoarea totală a biletelor vândute. La nivel mondial, turneele muzicale derulate anul trecut au adunat aproape patru miliarde de dolari, în creştere cu 13% faţă de 2007

Sting, fosta vedetă a formaţiei The Police, cu care a susţinut unul dintre turneele cel mai bine vândute din 2008 (cu încasări de 150 milioane dolari), a venit pentru a doua oară în România pe 10 februarie 2009

Madonna se află în prezent în turneul de promovare al ultimului ei album, „Hard Candy“. Vedeta a anunţat că va susţine un concert în România, fără să fie precizată o dată anume

James Blunt se va afla pentru prima oară în România, într-un concert care va avea loc la Sala Polivalentă pe 21 februarie

Deocamdată, evenimentul muzical numărul 1 al sezonului este concertul Depeche Mode din Parcul Izvor, pe 16 mai

145-25606-18showbizz06.jpg