Într-o perioadă atât de agitată, industria concertelor muzicale îşi păstrează optimismul. Volumul pieţei aproape că s-ar dubla cu un singur mare concert. Sponsori să se găsească... Dacă ne-am lua după calendarul evenimentelor muzicale anunţate, nu s-ar zice că traversăm o criză globală. Cel puţin la nivel internaţional, 2008 a fost o perioadă excelentă pentru artişti; în total, turneele muzicale au strâns între noiembrie 2007 şi noiembrie 2008, conform datelor Billb
Într-o perioadă atât de agitată, industria concertelor muzicale îşi păstrează optimismul. Volumul pieţei aproape că s-ar dubla cu un singur mare concert. Sponsori să se găsească…
Dacă ne-am lua după calendarul evenimentelor muzicale anunţate, nu s-ar zice că traversăm o criză globală. Cel puţin la nivel internaţional, 2008 a fost o perioadă excelentă pentru artişti; în total, turneele muzicale au strâns între noiembrie 2007 şi noiembrie 2008, conform datelor Billboard Boxscore, aproape patru miliarde de dolari (încasări brute) – recordul tuturor timpurilor, în creştere cu 13% faţă de anul anterior. Turneul care a avut cele mai mari încasări a fost cel al formaţiei Bon Jovi (210,65 milioane de dolari din 99 de concerte, toate ţinute cu casa închisă), urmat de cel al lui Bruce Springsteen (204,5 milioane) şi de al Madonnei (185,7 milioane, aflat încă în desfăşurare).
Piaţa de concerte din România e deocamdată foarte mică; anul trecut, potrivit estimării Sorinei Burlacu, director general al companiei Events, s-au vândut bilete la concerte în valoare totală de cinci milioane de euro, „situaţie care s-ar putea repeta şi în acest an, exceptând cazul în care nu se opreşte în România un artist de serie A (de genul Madonna sau U2, n.r.) “. Estimarea oficialului Events este confirmată şi de datele ticketpoint.ro, cel mai mare furnizor local de servicii de ticketing; pentru 2008, compania estima că în România s-au vândut bilete online în valoare totală de aproximativ două milioane de euro, reprezentând circa 45% din volumul total al pieţei (care include şi vânzările din magazine).
Megaconcertele au reţeta asigurată
Raluca Mihail, managing partner al Blue Music, organizatorul concertului James Blunt, confirmă situaţia: „Până în prezent, un sponsor avea un aport esenţial în realizarea unui eveniment mare (care putea ajunge şi la 30%-40% din bugetul total, n.r.), însă acum companiile şi-au redus dramatic bugetele de marketing şi nu sunt semnale că acest segment se va înviora prea curând. Organizatorii vor deveni din ce în ce mai atenţi când vor semna cu artişti pentru evenimente viitoare, căci veniturile vor fi generate, în proporţie covârşitoare, doar de încasările din bilete.“ Găsirea unui sponsor va conta şi mai mult, în condiţiile deprecierii leului faţă de euro, monedă în care organizatorii îşi construiesc bugetele anuale şi în care achită onorariile artiştilor.
Pentru promoteri, una dintre soluţiile de criză este aducerea în România a unui artist cu o bună cotă internaţională; „oamenii vor scoate bani din buzunar doar pentru artişti cu brand solid şi evenimente de calitate“, spune Raluca Mihail. „Însă, la acest gen de show-uri, onorariile şi costurile de producţie sunt direct proporţionale. Aşa încât, în condiţiile unei pieţe inconstante, este posibil ca un eveniment de dimensiuni mai reduse, dar bine targetat, să poată fi mai uşor gestionat.“
5 mil. de euro a fost în 2008 volumul pieţei de concerte din România, calculat după valoarea totală a biletelor vândute. La nivel mondial, turneele muzicale derulate anul trecut au adunat aproape patru miliarde de dolari, în creştere cu 13% faţă de 2007
Sting, fosta vedetă a formaţiei The Police, cu care a susţinut unul dintre turneele cel mai bine vândute din 2008 (cu încasări de 150 milioane dolari), a venit pentru a doua oară în România pe 10 februarie 2009
Madonna se află în prezent în turneul de promovare al ultimului ei album, „Hard Candy“. Vedeta a anunţat că va susţine un concert în România, fără să fie precizată o dată anume
James Blunt se va afla pentru prima oară în România, într-un concert care va avea loc la Sala Polivalentă pe 21 februarie
Deocamdată, evenimentul muzical numărul 1 al sezonului este concertul Depeche Mode din Parcul Izvor, pe 16 mai