În contextul anunțului făcut public, joi, 26 martie, de Autoritatea maghiară de reglementare, DIGI Communications N.V. consideră injustă și controversată decizia NMHH de a finaliza licitația pentru frecvențele 5G într-un timp record, sfidând demersurile legale întreprinse de Digi Communications N.V., a cărei candidatură la licitație a fost respinsă, în septembrie 2019.
„Suntem profund dezamăgiți de decizia Autorității Naționale pentru Comunicații și Mass-media (NMHH) care a decis să încheie această procedură controversată de licitație. Precizăm că Grupul DIGI a depus acțiuni în instanță pentru a cere suspendarea procedurii și nu a primit, până în acest moment, verdictul definitiv. Considerăm că modul în care autoritatea a tratat această licitație, ignorând demersurile noastre legitime în justiție, contrazice în primul rând misiunea acestei instituții, aceea de a asigura condiții de concurență efectivă pentru bunăstarea consumatorilor și a utilizatorilor”, a declarat Serghei Bulgac, CEO DIGI Communications N.V.
Grupul DIGI consideră că, prin descurajarea competiției și blocarea accesului unui al patrulea operator de telefonie mobilă la spectru, Autoritatea diminuează drastic șansele consumatorilor de a achiziționa servicii de bază la prețuri competitive. Potrivit studiilor Comisiei Europene privind tarifele practicate la internetul mobil în statele UE, Ungaria a figurat, în 2019, în grupul țărilor din Europa cu cel mai scump acces la date mobile. Consumatorii din Ungaria plătesc prețuri mult mai mari față de tarifele practicate în piețele mult mai dezvoltate cum ar fi Austria, Germania, Marea Britanie sau Franța. Am putea spune că s-au creat premisele perpetuării strategiei din ultimii ani prin care este împiedicat accesul companiilor pe piața de comunicații mobile. De aceea, din păcate, în următorii 15 ani, cetățenii maghiari ar putea plăti în continuare cele mai mari prețuri din Europa pentru servicii de bază, așa cum sunt serviciile de comunicații mobile.
Aceste demersuri și menținerea celor mai mari prețuri din Europa au poziționat, în ultimii ani, Ungaria pe ultimul loc în ceea ce privește rata de adopție a serviciilor de internet pe mobil. O poziție care, probabil, se va menține în viitor. În ultimele zile am realizat cu toții cât de utile sunt serviciile de comunicații moderne și cât este de important să păstrăm legătura cu cei dragi. Totuși, constatăm cu stupoare că doar 60% din cetățeni au acces la internet mobil în Ungaria. Știind că 40% din populație nu are acces la servicii de internet mobil în rețelele existente 2G/3G/4G, nu înțelegem de ce Autoritatea a ales să excludă un nou operator și a refuzat să suspende procedura până finalizarea demersurilor legale, doar pentru a atribui frecvențe pentru următorii 15 ani în benzi cu spectru 5G, într-o manieră rapidă care nu ia în considerare interesele consumatorilor.
În condițiile în care, în contextul european actual, serviciile de comunicații electronice sunt vitale pentru categorii extinse de populație și consumatorii au nevoie de un acces facil și la prețuri rezonabile la aceste servicii, decizia Autorității de a încheia într-un timp record această procedură contravine interesului public.
În momentul actual, Grupul DIGI este și mai hotărât să continue demersurile legale pentru a contesta excluderea nedreaptă din această licitație, în interesul consumatorilor și al pieței care, în anul 2020, merită servicii accesibile de comunicații mobile.
Cu toate greutățile pe care le întâmpinăm și pe care suntem convinși că le vom întâmpina și în viitor, vom continua dezvoltarea serviciilor noastre de mobil și ne asigurăm clienții că suntem alături de ei la fel ca întotdeauna.
De aceea, ținând cont de utilitatea unei licitații pentru frecvențe derulate în mod corect, transparent și în deplin respect al legii și al interesului consumatorilor, Grupul DIGI solicită Autorității să anuleze decizia anunțată joi, să reia procedura și să își asume rolul de arbitru echidistant al pieței comunicațiilor.