În fabrica de la Arad construiește unul dintre cele mai moderne tramvaie din lume, dar și vagoane pentru trenuri. Are planuri mari, chiar dacă până acum nu s-a concretizat nimic pe partea de tramvaie și chiar dacă începutul de an nu a fost tocmai bun când vine vorba de proiecte noi. „Ministerul Transporturilor nu a repartizat nimic la capitolul investiții pentru CFR Călători. Mai mult, operatorul feroviar are datorii de 30 milioane de lei, în contul unor vagoane pe care le-am livrat în ultimii ani“, spune Valer Blidar, bani pe care speră să-i recupereze într-un timp cât mai scurt. De altfel, în opinia lui Ștefan Roșeanu, senior partner Club Feroviar, ultimii cinci ani nu au adus schimbări majore pentru acest segment, nu s-au făcut investiții în material rulant, dar nici în infrastructură, motivele invocate de oficialii din ministerul de resort fiind de fiecare dată aceleași: „Nu sunt bani“.
De cealaltă parte, nici cu licitația de la Cluj-Napoca pentru livrarea de tramvaie nu a fost așa cum se aștepta Blidar. După ce, la finele anului trecut, câștigătoare a fost desemnată compania poloneză PESA, omul de afaceri a făcut contestație. „Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) ne-a dat dreptate și a propus anularea procesului-verbal de câștigare a licitației, dispunând continuarea procedurilor“, explică omul de afaceri, fără a uita un amănunt: „tramvaiul nostru (n.red. – Imperio, construit în parteneriat cu germanii de la Siemens) are tracțiunea și comanda fabricate în Germania; în același timp, consumul de energie este foarte redus“. Numai că povestea tramvaielor de la Cluj nu se opreșete aici. La rândul lor, reprezentanții Primăriei locale au făcut, de curând, recurs la Curtea de Apel Cluj împotriva sentinței date de CNSC și, punctează acum Blidar, va mai dura ceva timp până se va ajunge la un rezultat final.
„Secretul polonez“
Nu e de mirare că se tot vorbește de „secretul polonez“. „Banii lor nu prea ies din Polonia, se consumă acolo. Noi importăm orice și ne omorâm producătorii. România face tot ce îi stă în putință să îi îmbogățească pe alții“. Așa că, anul acesta, Valer Blidar își va canaliza energia către căutarea de noi piețe de desfacere peste tot în lume. „Ne vom prezenta la toate licitațiile. Capacitatea fabricii este de 200 de vagoane și 100 de tramvaie într-un an. Însă acum nu avem de lucru.“ Cu o excepție: în decembrie anul trecut, a câștigat licitația pentru livrarea a circa 100 de vagoane în Brazilia, oferind cel mai mic preț. Contractul, semnat cu Vale, una dintre cele mai importante companii din Brazilia, are o valoare de circa 100 milioane de euro și se întinde pe trei ani. „Este o gură de oxigen, un contract care ne dă de lucru, după ce ne-au căzut piețele din nordul Africii. Primele vagoane le vom livra în toamna acestui an“, detaliază omul de afaceri.
2011, cel mai greu an
De altfel, 2011 este caracterizat de Blidar ca fiind cel mai greu an pentru compania care construiește vagoane de călători la Arad. Cu toate acestea, spune el, nu a renunțat la numărul de angajați (2.000 de persoane în tot grupul de firme, dintre care 1.000 numai la Astra Vagoane Călători; Blidar mai este acționar și la Astra Vest, SIRV Titu, Marmura Service, Tristar București și Banca Comercială Feroviară). Și nici nu s-a gândit să închidă fabrica. „Nu am închis-o pentru că este foarte greu să aduni specialiștii la un loc dacă îi disponibilizezi“.
Mai optimist este când vine vorba de Banca Comercială Feroviară, unde este acționar majoritar. Are în plan cel puțin dublarea numărului de unități ale instituției, în următorii ani. „Acum avem vreo 20, iar în trei ani vom deschide în toate județele. Vrem să avem cel puțin o sucursală pe județ“, spune Blidar. Dar asta este o cu totul altă poveste.
Ministerul Transporturilor nu a repartizat nimic la capitolul investiții pentru CFR Călători. (…) Operatorul feroviar are datorii de 30 milioane de lei, în contul unor vagoane pe care le-am livrat în ultimii ani.
Valer Blidar, proprietar, Astra Vagoane Călători
70 este locul ocupat de Valer Blidar în TOP 300 Capital, cei mai bogați români
Afacerea lui Blidar în cifre:
100 mil. euro este valoarea contractului pe care l-a câștigat în Brazilia pentru livrarea de vagoane pentru călători; Vale, compania cu care Blidar a încheiat contractul, este una dintre cele mai importante din Brazilia;
200 de vagoane este capacitatea anuală a fabricii Astra Vagoane Călători Arad; în același timp, la Arad pot fi construite 100 de tramvaie în fiecare an;
45 mil. euro este cifra de afaceri a producătorului de material rulant în 2010; pentru 2011, rezultatele nu au fost încă făcute publice, însă a fost anul cel mai dificil pentru Astra Vagoane Călători Arad.