Pe plan global, Grupul german Adidas va închide 290 de magazine neprofitabile, iar 200 dintre acestea sunt în Rusia.
"Suntem victimele propriului nostru succes. Fiind lider de piaţă, am fost afectaţi semnificativ de declinul economiei şi de scăderea încrederii consumatorilor în Rusia", a afirmat directorul general al Adidas, Herbert Hainer.
Acesta a confirmat că Rusia va rămâne o piaţă importantă pe termen lung.
Deprecierea rublei şi a altor valute din statele emergente a afectat rezultatele financiare ale companiei în 2014. Adidas a decis să minimalizeze efectul deprecierii rublei prin majorarea preţurilor cu 10-15%. Anul trecut, profitul net al Adidas s-a situat la 490 de milioane de euro, în scădere faţă de 787 de milioane de euro în 2013. Vânzările au crescut la 14,5 miliarde de euro.
Companiile occidentale îşi reduc investiţiile în Rusia, repatriază fondurile şi discută cu băncile cu privire la opţiunile de acoperire a riscului valutar, totul în ideea de a-şi proteja profiturile de deprecierea rublei şi înrăutăţirea prognozelor de creştere.
Producătorii auto, precum Volkswagen, Jaguar Land Rover, Audi şi BMW, şi-au redus operaţiunile, în timp ce alte companii, precum retailerul finlandez Stockmann şi producătorul de mobilă IKEA, vor să rămână pe această piaţă, dar urmăresc cu îngrijorare evoluţiile.
Rubla s-a depreciat anul trecut cu 50%, pe fondul scăderii preţului petrolului, dar şi al aversiunii investitorilor faţă de activele ruseşti în urma sancţiunilor impuse Moscovei de statele occidentale. În plus, Banca Centrală a Rusiei estimează că anul acesta PIB-ul ar putea să scadă cu 5% dacă preţul barilului de petrol vă rămâne în jurul valorii de 60 de dolari.
Analiştii avertizează, însă, că strategia de majorare a preţurilor şi diminuare a investiţiilor ar putea să nu fie suficientă dacă economia rusă intră în recesiune, ceea ce va afecta şocurile de muncă şi cheltuielile.
Luni, producătorul de băuturi răcoritoare PepsiCo a anunţat că va închide o fabrică de lângă Moscova, deoarece cererea în Rusia este în scădere, pe fondul declinului economiei şi al crizei din Ucraina.
PepsiCo, cel mai mare producător de de băuturi răcoritoare din Rusia, va închide fabrica din oraşul Ramenskoye, care are 400 de angajaţi şi peste zece linii de producţie. Decizia vine la mai puţin de un an de când rivala Coca-Cola a anunţat închiderea a două din cele patru fabrici pe care le deţine în Rusia.
Conform datelor Euromonitor, PepsiCo avea anul trecut o cotă de 40% din piaţa băuturilor răcoritoare din Rusia, urmată de Coca-Cola, cu o cotă de piaţă de 24,1%.
În 2014, piaţa băuturilor răcoritoare din Rusia a înregistrat un declin de 2,5%, după o scădere de 1,5% în 2013.AGERPRES