Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat joi că pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva sunt ”probleme grave”, menţionând că sunt fisuri la kilometrul 57, şi că ar fi un ”gest de inconştienţă” să îl deschidă traficului şi apoi ”să o ia la vale”, aşa cum s-a întâmplat în 2014 pe Autostrada Sibiu-Orăştie.
”Nu pot să deschid un lot de autostradă, cum a fost deschis în 2014 Sibiu-Orăştie, şi să avem o cedare, să o ia autostrada la vale. Ar fi un gest de inconştienţă. (…). Lotul de autostradă va fi deschis dacă o nouă expertiză, am cerut o expertiză în două săptămâni, dacă expertiza ne dă soluţia că putem da în trafic – pentru că acea fisură a apărut exact în paralel cu descărcarea Holdea, dacă putem da în trafic fără ca fisura să se extindă înspre lotul 4, atunci vom da în trafic. Dacă vedem că fisura…Vedem exact direcţia, cum se va deplasa această fisură, în funcţie de asta stabilim şi când dăm drumul la trafic. Nu facem spectacol doar să dăm drumul la autostradă ca să o ia la vale”, a declarat ministrul Transporturilor, prezent în inspecţie pe şantierul Autostrăzii Sebeş-Turda.
Răzvan Cuc a făcut o serie de acuzaţii la adresa constructorului spaniol, despre care susţine că se poate spune că a început, prin presă, ”o presiune” vizavi de minister şi de CNAIR. În opinia ministrului, constructorul este ”mai mult decât vinovat”, ”minte” şi ”dezinformează” şi ”investeşte banii în mass media românească ca să denatureze adevărul” vizavi de acest lot de autostradă.
Supărarea constructorului
”Nici măcar nu s-a pus în trafic această autostradă şi deja au apărut fisuri la nivelul autostrăzii. Este inadmisibil şi nu voi permite ca cineva să vină în România şi să îşi bată joc, indiferent că are impresia că dă el nişte bani cuiva din presă ca să scrie rău (…) Dovezile sunt clare : acea autostradă are probleme grave când vine vorba de calitatea lucrărilor aşa cum s-au făcut. Exact la kilometrul 57, unde a fost acea cedare de terasament în 2017, acolo au apărut şi fisurile acum. Aşa că eu îi îndemn pe constructori, indiferent de origine, că sunt străini, că sunt români, să investească banii în lucrări de calitate şi nu în materiale care au conotaţii să inducă în eroare publicul din România. Pentru că lucrurile sunt clare, imaginile sunt grăitoare”, a declarat ministrul.
Cuc a spus că ”înţelege” supărarea constructorului, pentru că, până acum, a afirmat acesta, în România ”nu s-a mai întâmplat aşa ceva şi anume ca statul român să execute garanţia depunerii de punere în execuţie şi să îndrăznească să mai aibă tupeul să dea şi penalităţi” de 73 de milioane.
Ministrul a adăugat că au fost făcute teste, care au arătat, a susţinut acesta, că ”lucrările nu sunt de calitate”. El a transmis o invitaţie presei pentru ca săptămâna viitoare să ia lotul respectiv ”pas cu pas, din metru în metru”, pentru a vedea exact cum stau lucrurile.
Pe de altă parte, constructorul lotului 3 a anunţat că se gândeşte ”foarte serios” să facă plângeri penale şi să acţioneze statul român în judecată, considerând că ministrul Transporturilor a reziliat contractul într-un mod abuziv. De asemenea, a anunţat declanşarea unui conflict diplomatic din cauza rezilierii contractului de către autorităţile române de resort, urmând ca ambasadorul României în Spania să fie chemat la discuţii.
Constructorul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva este Asocierea formată din SC Teloxim CON SRL – Comsa SA – Aldesa Construcciones SA – SC Arcadis Eurometudes SA.