Eliminarea supraaccizei la carburanţi este o promisiune foarte importantă a Guvernului Orban, care, din păcate, se loveşte de o problemă neaşteptată: riscăm un conflict cu Comisia Europeană, pentru că valoarea accizei ar scădea sub nivelul minim permis.
Supraacciza la carburanţi a fost inventată şi introdusă de PSD în 2014, apoi scoasă la începutul lui 2017 şi reintrodusă tot de acelaşi partid, în toamna aceluiaşi an. La reintroducere, taxa nu a mai fost exprimată în euro, ci în lei, respectiv de 32 bani/litru. În prezent, accizele în România sunt de 427 euro/1.000 litri de benzină şi 397 euro/1.000 litri de motorină, potrivit Oil Bulletin. La aceste niveluri a contribuit și deprecierea leului față de euro din ultimii ani. Anularea supraaccizei, exact la valoarea care a fost introdusă, înseamnă de fapt extragerea a șapte cenți pe litru din acciză. Ceea ce înseamnă o scădere a accizei cu 70 euro pentru 1.000 de litri de benzină sau motorină.
După reducere, România ar avea accize de 357 euro/1.000 litri de benzină şi 327 euro/1.000 litri de motorină, ceea ce nu ar fi permis, pentru că sistemul de taxare al carburanţilor din Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizei în toate statele membre, respectiv de 359 euro/1.000 litri de benzină şi 330 euro/1.000 litri de motorină, scrie e-nergia.ro.
Paradoxal, soluţia Guvernului Orban pentru eliminarea supraaccizei ar fi să o crească mai întâi. Accizele la carburanții auto se actualizează în fiecare toamnă, cu rata inflației, iar noul nivel va fi aplicat pentru tot anul următor, potrivit Codului Fiscal în vigoare. Ministerul Finanțelor nu a publicat nici până în prezent noile niveluri ale accizelor, aplicabile de la 1 ianuarie 2020, deş termenul până la care trebuia să facă acest lucru era de 20 octombrie.
Potrivit datelor venite de la INS, „preţurile de consum în luna septembrie 2019 comparativ cu luna septembrie 2018 au crescut cu 3,5%. Rata anuală calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 3,5%”. Dacă cei de la Finanţe ar aplica această rată de 3,5%, asta ar însemna o crestere de 71 lei/1.000 litri de benzină şi 66 lei/1.000 litri de motorină, adică circa 13-14 euro. Aşadar, dacă din noile niveluri majorate cu aceste valori s-ar reduce echivalentul supraaccizei, România s-ar situa peste nivelurile minime impuse de Comisia Europeană, iar tăierea ar putea fi operată.