Suntem din nou în fașa unui dezastru. Românii vor scoate mai mulţi bani din buzunare pentru gaze după ce Agenţia Naţională pentru resurse minerale a fost schimbat modul de calcul al preţului de referinţă.
 
Liberarul Virgil Popescu spune că preţul gazelor va creşte chiar si cu 10 la sută, după ce anul acesta şeful Agenţiei Naţionale pentru resurse minerale a dat un ordin prin care a schimbat modul în care se calculează redevenţele, lucru care s-ar putea transforma într-un dezastru pentru români.
 
În prezent, în România gazul natural este vândut cu 90 de lei pe megawatt pe oră, în timp ce de la austrieci se vinde cu 120 de megawatt.
 
Situația pare să fie oficială după votarea propunerii legislative de modificare a sistemului fiscal aferent exploatărilor de gaze onshore prin care taxele plătite la stat de marii producători se vor dubla. Astfel, Petrom şi Romgaz riscă să rămână doar cu 5% din preţul la care vor vinde gazele.
 
Mai concret, în cazul în care legea va trece sub această formă, nu doar producătorii vor avea de suferit ci şi consumatorii. Preţul gazelor ar urma să crească simţitor.

Legea va merge, marţi, la Comisia de Buget a Camerei după care urmează să meargă la votul final în Plen.

Potrivit economica.net, se vor face următoarele modificări:

Impozitul pe veniturile suplimentare din liberalizarea preţului la gaze nu se vor calcula în funcţie de preţurile la care gazele sunt efectiv vândute, ci in funcţie de preţurile de la Central European Gas Hub (CEGH) din Austria, ca în cazul redevenţelor, care se plătesc la acest preţ după o decizia a autorităţilor române luată în primăvară.

 

O altă propunere vizează modificarea formulei de calcul a impozitului. Este eliminată deductibilitatea redevenţelor la calculul impozitului suplimentar la gaze. Practic, se va plăti impozit la impozit, dat fiind că impozitul suplimentar se va aplica preţului şi redevenţei plătite deja, dat fiind că aceasta nu mai este deductibilă.

Tot referitor la investiţii, este eliminată posibilitatea „reportării” investiţiilor, existentă în cadrul actual. Aceasta permite utilizarea sumelor din perioade cu investiţii mai mari, pentru a reduce cuantumul impozitului datorat în perioade cu investiţii mai reduse.

De asemenea, în amendamentele aduse formulei de calcul al impozitului suplimentar, posibilitatea deducerii investiţiilor nu apare decât pentru preţurile din prima tranşă, mai mici decât 85 de lei/MWh, deci nu este exclus ca pentru preţurile mai mari de 85 de lei/MWh, operatorii să nu aibă deloc posibilitatea deducerii investiţiilor, aşa cum se înţelege din proiectul de taxare. Urmează se vedem dacă și acest dezastru se adeverește sau nu.