Milioane de tineri termină liceul fără să aibă cunoştinţe de bază. Studiile arată că aproape 40% dintre ei nu înţeleg un text pe care îl citesc la prima vedere şi nu pot face deducţii logice simple.

În clasamentul european al analfabetismului funcţional, România ocupă primul loc. Şi acest lucru înseamnă că şcoala nu este în stare să-i înveţe mai nimic pe elevi, scrie Digi24.

“O persoană este în zona anlafabetismului funcțional dacă ea este capabilă să citească foarte bine un text, este capabilă să memoreze multe informații din textul respectiv, de asemenea să le reproducă, dar nu reușește să folosească informațiile respective în viața de zi cu zi. Altfel spus, ceea ce a citit, a învățat sau a auzit nu îi folosește la nimic atâta vreme cât în viața normală, în diferite contexte, nu reușește să folosească informațiile respective.”, spune Liliana Romaniuc, Asociaţia Română de Literaţie

Încă din anul 2000, de când nivelul de alfabetizare funcțională este testat în România, nu am reuşit să ne depăşim condiţia de codaş al Europei. Cu toate că procentele s-au îmbunătăţit, România rămâne pe ultimele trei locuri când vine vorba despre capacitatea elevilor de 15 ani să înţeleagă ceea ce citesc sau să rezolve exerciţii simple de matematică şi ştiinţe. În 2015, 39% dintre elevii de clasa a VIII-a, erau analfabeţi funcţional.

„Primii care ar trebui să identifice unde se află elevul sunt profesorii și când spun asta mă refer la profesorii de absolut toate disciplinele. Dacă eu, ca profesor, constat că un elev reține bine informația și o reproduce bine, dar dacă l-am scos în contextul structurat teoretic și l-am dus la altă disciplină sau în viața reală și constat că nu știe să folosească informația respectivă, este un prim semnal că are probleme de înțelegere a textului pe care îl citește sau îl primește, a explicațiilor pe care profesorul le oferă elevilor. Lucrul acesta îl putem constata de la o vârstă fragedă, din ciclul primar, imediat după ce au trecut de alfabetizarea de bază care înseamnă recunoașterea literelor, a cuvintelor, citirea cursivă, în momentul în care citește o poveste și nu înțelege ce fac personajele din povestea respectivă sau nu reușește să facă legăturile între diferitele momente din povestea respectivă, iată un alt semnal”, spune Liliana Romaniuc, Asociaţia Română de Literaţie

 

În opinia specialiştilor, principala cauză pentru care s-a ajuns în această situaţie este metoda de învăţare bazată pe memorare şi nu pe înţelegerea conceptelor. Aşadar, schimbarea din temelii a programelor şcolare este soluţia pe care o propun specialiştii în politici de educaţie. Însă, s-ar putea face ceva şi pe termen scurt.

Dacă ne uităm la rezultatele testelor PISA la științe din 2015, unde nivelul cunoştinţelor unui elev este măsurat pe o scală de la 1 la 6, observăm că doar un sfert dintre elevii din România stăpânesc bine această disciplină. Aceștia sunt cei care în viitor ar putea aduce inovaţie în societate. Însă, cea mai mare parte dintre elevi, 75%, sunt încadraţi în primele 2 niveluri de cunoştinţe. Dacă ne comparăm cu Estonia, cap de afiş în testările PISA şi o ţară cu puţin peste un milion de oameni, observăm că 75% dintre elevii din Estonia au cunoștințe științifice mai bune și o mai mare capacitate de inovare.

În 2018, creşterea economică a României a fost puțin peste 4 procente, însă nu sunt favorizate investiţiile. Şi că să poţi face investiţii, spre exemplu, în infrastructură, îţi trebuie oameni capabili.

Asta deși toate ţările europene, printre care și România, şi-au propus ca până în 2020 să reducă nivelul analfabetismului funcțional sub 15%. În lipsa unei strategii oficiale concrete pentru atingerea acestei ţinte, pentru analfabeții funcționali va fi tot mai dificil să își găsească un job bun. Un studiu al World Economic Forum arată că, în 2022, principalele abilităţi pe care le vor căuta angajatorii vor fi: gândire analitică şi capacitatea de a inova, învăţare continuă şi strategică, creativitate, originalitate şi iniţiativă.  

Potrivit specialiștilor în educație, analfabetismul funcțional poate fi identificat și combătut în ciclul primar și liceal, acolo unde sunt puse bazele educației copiilor. Și care primește doar 50% din bugetul educației.