Companiile care încearcă să câştige cotă de piaţă vând cele mai ieftine asigurări facultative. Concomitent, franşizele reduc preţul poliţelor, dar scad şi valoarea despăgubirilor.
Câteva companii de asigurări de pe piaţa autohtonă nu mai încheie asigurări auto facultative fără franşize – părţi din sumele asigurate care sunt suportate de clienţi în cazul în care se produce o daună. Asirom, BCR Asigurări, Generali sunt câteva dintre companiile cu cote de piaţă mari care au luat o astfel de măsură pentru a reduce despăgubirile. Clienţii care acceptă franşize când cumpără o poliţă plătesc mai puţini bani pe aceasta, dar primesc despăgubiri mai mici în cazul în care vor să îşi repare maşina pe banii companiei de asigurare.
Cea mai ieftină poliţă Casco fără nicio franşiză pentru un Logan nou, care a costat 10.000 de euro (motor 1,5 litri), dotat cu alarmă, al cărui proprietar are 30 de ani, şofează de zece ani şi nu a fost implicat în accidente în ultimii trei ani este vândută de Credit Europe Asigurări. Preţul acesteia este de 293 de euro dacă proprietarul reuşeşte să demonstreze că nu a avut niciun accident, ceea ce este foarte dificil.
În cazul în care proprietarul nu reuşeşte să demonstreze asigurătorului acest lucru, asigurarea Casco costă 395 de euro. Riscurile acoperite sunt avarierea maşinii, furtul acesteia, actele de vandalism şi serviciile de asistenţă rutieră. Reversul medaliei: asigurătorul are un singur centru de constatare a daunelor în Bucureşti şi niciunul în provincie.
Concomitent, în cazul poliţelor Casco cu franşize minime, cele mai ieftine asigurări sunt oferite tot de companii cu cote de piaţă mici, care nu au niciun centru de constatare a daunelor sau au foarte puţine.
Franşize în cascadă
Unii asigurători practică un sistem de franşize care prevede creşterea valorii sumelor pe care le suportă clienţii pe măsură ce creşte numărul de despăgubiri pe care le solicită aceştia.
Poliţele Casco cu franşiză vândute de Uniqa Asigurări stabilesc că la primul accident franşiza este de 100 de euro, la al doilea, 200 de euro, iar la următoarele, 300 de euro. Un sistem similar este practicat şi de Asiban: poliţele cu franşiză minimă stabilesc că la prima despăgubire plătită de companie aceasta nu se aplică, în timp ce la a doua daună valoarea franşizei este de 300 de lei (echivalentul a 71 de euro). Pentru cei care acceptă acest sistem de reducere a valorii despăgubite de asigurător preţul poliţei este cu 20% mai mic decât dacă ar cumpăra o asigurare fără franşiză.
La companiile care nu încheie asigurările auto facultative fără franşize, structura acestora poate fi mult mai complexă. Poliţele vândute de Asirom au o franşiză minimă de 5% din suma asigurată, dar cel puţin 150 de euro în cazul daunelor parţiale, în care se încadrează şi tamponările. Concomitent, aceste poliţe prevăd şi o franşiză minimă în cazul furtului care este de 500 de euro. Ceea ce înseamnă, spre exemplu, că în cazul unui autoturism Logan de 10.000 de euro, furat a doua zi după ce a fost asigurat, proprietarul va primi o despăgubire de numai 9.500 de euro.
Companiile încearcă să impună franşizele la poliţele pentru a reduce valoarea despăgubirilor plătite, în condiţiile în care de obicei înregistrează pierderi pe acest segment de activitate. Franşizele aplicate la fiecare daună apărută în urma avarierii maşinii sunt menite să descurajeze clienţii să repare fiecare zgârietură pe poliţa Casco. În acelaşi timp, prin franşizele aplicate în contracte în cazul furturilor, asigurătorii încearcă să se păzească de fraude.
2,8 miliarde lei a fost valoarea cumulată a primelor aferente poliţelor Casco şi RCA vândute de asigurătorii locali în primele şase luni