Problema performanţei realizate de învăţământul din România priveşte întreaga societate românească, fără excepţie. Ea reprezintă un punct de interes pentru profesori, pentru actualii şi viitorii studenţi, pentru angajatori şi pentru tot ceea ce înseamnă factor de dezvoltare într-o societate. capital.ro a lansat o dezbatere privind performanţa învăţământului din România în care a pus faţă în faţă un trainer, un profesor universitar şi un expert în resurse umane
Problema performanţei realizate de învăţământul din România priveşte întreaga societate românească, fără excepţie. Ea reprezintă un punct de interes pentru profesori, pentru actualii şi viitorii studenţi, pentru angajatori şi pentru tot ceea ce înseamnă factor de dezvoltare într-o societate. capital.ro a lansat o dezbatere privind performanţa învăţământului din România în care a pus faţă în faţă un trainer, un profesor universitar şi un expert în resurse umane.
Scurtă privire asupra educaţiei din România
Pentru un expert în HR, ineficienţa educaţiei este redată de ruperea dintre teorie şi practică: „Tinerii absolvenţi ajung în cadrul companiilor cu un bagaj teoretic solid. Lipsa unei pregătiri practice în timpul facultăţii atrage un sistem de învăţământ greoi, cantităţi uriaşe de teorie pe care unii studenţi nu o pun în practică niciodată”, afirmă Cornelia Brătulescu, HR analyst.
„Prin natura profesiei, atât în activitatea de consultanţă, cât şi în aceea de training, întâlnesc şi discut cu mii de oameni, mare parte dintre ei proaspăt absolvenţi de învăţămant universitar şi post. 70-80% dintre interlocutorii mei nu sunt în stare să susţină o discuţie argumentată. Pe niciun subiect. Şi nu mă refer aici la dezbateri savante despre romantismul german – ci la chestiuni strâns legate de direcţia pe care o ia viaţa profesională a fiecaruia, de rolul şi puterea de a misca lucrurile pe care fiecare trebuie să şi le cunoască”, spune Dan Cristian Cârciumaru, senior trainer la Develor România, adăugând că „învăţământul românesc «de tradiţie» nu mai există. L-au omorat tranziţia perpetuă, cei «20 de ani +» proorociţi de Silviu Brucan, dispreţul deghizat în rectificari bugetare şi deconectarea iresponsabilă de la realitatile pieţei”.
Marinescu este de părere că sunt exemple că se face performanţă în educaţia din România, numai că aceasta nu este performaţa sistemului, ci rezultanta acţiunii unor profesori cu vocaţie de misionari. Misionariatul trebuie asumat de întregul sistem nu doar de câţiva oameni.
Care este cauza?
„Când vorbim de performanţa în educaţie, trebuie să ne raportăm întâi la modele. Din păcate, la ora actuală în România nu mai există modele care să aibă în vedere calitatea oamenilor, consistenţa lor, calitatea experienţelor lor de viaţă (mai curând putem vorbi de performanţa la nivelul imaginii unor persoane publice). Criza educaţională ţine şi de motivaţie. Vorbim de motivaţie la nivelul a patru factori: părinţii, copiii, profesorii şi societatea. Motivaţia familiei ţine si de o componentă materială, ceea ce înseamnă un minim de venit astfel încât familia să se poată concentra şi asupra educaţiei copilului. Motivaţia copilului are în vedere responsabilizarea acestuia. Motivaţia profesorului ţine de ceea ce-i oferă sistemul pentru a se pregăti şi pentru a-i pregăti pe alţii. În afară de dispreţ, presiune şi de lipsă de speranţă, unui profesor i se oferă foarte puţin. Motivarea societăţii este dependentă de posibilitatea acesteia de a poziţiona în posturi de decizie caractere şi profesionisti (profesionişti cu caracter)”, spune Marinescu.
Ce este de făcut?
„Trebuie să construim împreună, ceea ce înseamnă că trebuie să implicăm şi persoanele care sunt acum la pensie, persoanele de vârsta a treia, care nu sunt utilizate decât în mică măsura; acestea trebuie sa fie încurajate să participe la educarea tinerei generaţii (în calitate de mentori)”, spune Paul Marinescu, care insistă pe faptul că performanţa este legată de o viziune sistemică, pe care nu se pot implementa numai viziunile izolate ale unor oameni, ci viziunea unei echipe de profesionişti veritabili, pozitionaţi la nivelul de decizie cel mai înalt al societăţii (în masura în care ei au aceasta viziune şi, în aceeaşi măsură, voinţa de a o pune în valoare).
„Educaţia este un proces la care trebuie să participe părinţii, factorii de decizie din domeniile educaţional, economic, social şi politic, pentru că nu se pot realiza lucruri valoroase fără atitudine pozitivă şi spirit de iniţiativă permanent. Actorul principal din acest proces complicat este copilul şi, de aceea, el trebuie încurajat să participe la propriul lui proces educaţional. Aş începe acest proces îndelungat de educare a tinerilor din România printr-un enunţ: «A face fără să ceri», pentru că am fost obişnuiţi in ultimii ani cu «A cere fără să facem», spune profesorul universitar.
Mai aplicată pe procesul universitar de educaţie, Cornelia Brătulescu este de părere că „pe tineri îi interesează ineditul, interesantul lucrurilor, iar profesorii trebuie să-şi susţină cursurile într-o manieră captivantă, cu materiale în care să împletească teoria cu practica, în timp ce învăţarea în echipă trebuie să fie încurajată”.