Atunci când vine vorba de planificarea vacanţei, este foarte greu să dai un verdict în privinţa celei mai avantajoase variante, deoarece atât vacanţele pe cont propriu, cât şi cele contractate printr-o agenţie de turism au avantaje şi dezavantaje, care diferă de la o destinaţie la alta, de la un turist la altul. Modalităţie de organizare a unei vacanţe diferă, pentru că şi preferinţele, gusturile şi obiceiurile turiştilor sunt foarte variate. Sunt turişti cărora le place
Atunci când vine vorba de planificarea vacanţei, este foarte greu să dai un verdict în privinţa celei mai avantajoase variante, deoarece atât vacanţele pe cont propriu, cât şi cele contractate printr-o agenţie de turism au avantaje şi dezavantaje, care diferă de la o destinaţie la alta, de la un turist la altul.
Modalităţie de organizare a unei vacanţe diferă, pentru că şi preferinţele, gusturile şi obiceiurile turiştilor sunt foarte variate. Sunt turişti cărora le place aventura, vor să exploreze, care, în mod sigur, vor fi greu de mulţumit de un pachet turistic cu un program bătut în cuie de agenţia de turism. Ei sunt cei care se ocupă personal de fiecare detaliu al călătoriei, vânători ai promoţiilor derulate de companiile aeriene low-cost şi clienţi fideli ai site-urilor de rezervări hoteliere.
Vacanţa pe cont propriu, drum fără restricţii
„Călătorii independenţi preferă turismul individual pentru că le permite să «guste» mai mult din locul pe care îl vizitează. Îţi poţi face propriul program, poţi să faci turism culinar în loc să mănânci toate mesele la acelaşi restaurant inclus în pachet. Turismul individual îţi oferă pur şi simplu o libertate mai mare de a-ţi «construi» propria experienţă turistică în locul celei imaginate de o agenţie de turism”, a descris, pentru capital.ro, Daniel Truică, managing director al agenţiei de turism online Vola.ro.
Există însă destinaţii exotice, puţin cunoscute de turişti, în care aventura se poate transforma destul de uşor în rătăcire şi vacanţa îşi poate pierde din farmec. Motiv pentru care sfatul lui Lavinius Marcu, fondatorul site-ului de rezervări hoteliere online CaptainGO, este: „dacă nu crezi că te vei descurca să vizitezi un oraş în care nu ai mai fost, cel mai bine te duci la o agenţie”.
Agenţia de turism îţi preia toată bătaia de cap
Mai sunt acei turişti care, aşa cum de fiecare dată când au o problemă de sănătate se duc la medicul de familie, atunci când se gândesc la vacanţă iau legătura cu agenţia prin care călătoresc an de an. „Avem clienţi fideli care cer pachete complete (transport, transferuri, cazare, regim de masă, asistenţă turistică) pentru a scăpa de grija de a se ocupa personal de fiecare aspect”, a exemplificat, Cosmina Vladu, director Prestige Tours.
Agenţiile de turism chestionate de capital.ro pledează pentru siguranţa şi consultanţa pe care o pot oferi unui turist atunci când vrea să plece în vacanţă.
„Pachetul cumpărat de la agenţie include consultanţă din partea agentului de turism, agenţia îşi asumă, prin contractul cu turistul, responsabilitatea privind serviciul prestat, iar dacă serviciile nu îndeplinesc condiţiile stipulate în contract, turistul este despăgubit”, potrivit lui Marius Meruţă, coordonator PR Transilvania Travel.
Plusuri şi minusuri
Consilierea de specialitate este avantajul pe care insistă şi Lucia Morariu, preşedinte Eximtur. „Se poate întâmpla ca turiştii să aleagă o destinaţie care de fapt să nu se potrivească nevoilor lor. De exemplu: destinaţiile foarte îndepărtate, cu 10-13-15 ore de zbor, nu sunt cele mai potrivite pentru o familie cu infant sau copii foarte mici”.
Pe de altă parte, se poate vorbi despre flexibilitatea de care bucură clientul site-urilor de rezervări hoteliere, atât al celor româneşti, cât şi al celor foarte populare la nivel internaţional, precum Booking.com ori Expedia.com.
Reprezentantul site-ului de rezervări hoteliere HelloRomania.eu, Laurenţiu Neblea, aduce în discuţie timpul mult mai scurt de care are nevoie un client al site-urilor de rezervări online şi de „posibilitatea de a-ţi anula rezervarea cu până la două zile înainte de sosire, fără niciun cost”.
Vânzătorul îşi laudă produsul
Mai mult, Adriana Goigea, manager al Cocktail Holidays, susţine că agenţia îi asigură clientului stabilitate şi garanţia informării în legătură cu detaliile pachetul respectiv de vacanţă. „Chiar şi acel TripAdvisor, prezent pe diferite site-uri, nu este eficient pentru că, de cele mai multe ori, utilizatorii au naţionalitate americană, britanică, iar ceea ce îi place unui american poate să nu-i placă unui român. O agenţie de turism din România ştie ce îşi doreşte turistul român”, a declarat aceasta.
Acest fapt însă este pus la îndoială de Laurenţiu Neblea. „Siguranţa pe care agenţiile de turism le-o oferă clienţilor este un cuvânt prea mare. Într-o agenţie, în afară de vânzători, nu există o a doua opinie. Niciodată nu vei primi o opinie negativă a vânzătorului despre produsul său”.
Preţul, factor decizional de cele mai multe ori
Pentru turiştii români, preţul este de obicei un factor important în alegerea modului de planificare a vacanţei, în majoritatea cazurilor chiar decizional. Atât site-urile, cât şi agenţiile obţin preţuri mai mici de la hotelieri prin contractarea unui volum mare de locuri de cazare, astfel că, în ambele cazuri, preţurile sunt mai mici decât la recepţia hotelului. În privinţa celor mai mici preţuri, şi aici părerile sunt împărţite.
„Nu putem spune că pe site-urile de rezervări tarifele sunt mai mici decât în cazul achiziţionării unor pachete turistice de la agenţiile de turism. Comisioanele practicate de majoritatea site-urilor de rezervări online sunt aproximativ egale cu cele practicate de agenţia de turism (10-15%), ceea ce face ca, până la urmă, tariful final să fie similar. Dar au fost şi foarte multe cazuri când agentia noastră avea tarife mai mici faţă de cele din sistemul de rezervări”, potrivit lui Marius Meruţă.
În schimb, PR managerul de la HelloRomania.eu susţine că „faţă de o agenţie care are un competitor la 1,2 km distanţă, competitorii noştri sunt la doar un click distanţă şi putem fi verificaţi. Şi să nu uităm că agenţiile de turism vând de la noi. În plus, de aceasta costurile de operare sunt mai mici în cazul sistemelor de rezervări online faţă de o agenţie de turism.
Frica de plăţi online
Totuşi, cei mai mulţi dintre jucătorii, indiferent de tabăra din care fac parte, au remarcat tendinţa turiştilor români de a-şi planifica vacanţele cu ajutorul inernetului, care devine tot mai ofertant din acest punct de vedere.
De aceea, multe agenţii au luat decizia să să-şi creeze propriile sisteme de rezervare online, pe site-urile agenţiilor. Totuşi, online-ul suferă din cauza reticenţei românilor, uneori întemeiată, faţă de siguranţa plăţilor online, şi în această situaţie, câştigă agenţiile de turisim şi site-urile care au opţiunea plăţii la recepţia hotelului.
DEZBATERE CAPITAL.RO: Tu cum preferi să-ţi planifici vacanţa, pe Internet sau la o agenţie de turism?