Cu toate ca pragul psihologic de un milion de dolari nu va fi atins nici in 2003, primele trei luni ale acestui an sunt net mai bune decat perioada similara din 2002. Clienti de publicitate traditionali care, an de an, au alocat bugete importante pentru presa scrisa, televiziune, radio sau outdoor s-au incumetat sa demareze campanii si pe Internet. Multinationale importante, precum Mercedes, Renault, ING sau Raiffeisen au invadat cu bannere sau skycraper-e (reclame verticale) principalele site-uri romanesti.
„Cresterea pietei va fi generata atat de aparitia mai multor clienti noi, cat si de mentinerea clientilor vechi, care vor reveni cu noi campanii online”, explica Orlando Nicoara, director de dezvoltare in cadrul NetBridge Investments, fond de investitii care detine site-uri precum Trafic.ro sau Okazii.ro si o agentie de publicitate online.
Un exemplu de companie importanta care s-a promovat pe Internet si care intentioneaza sa revina este Renault Romania. „Din 10 martie, timp de trei saptamani am derulat campania de promovare a modelului Renault VelSatis si, intrucat suntem multumiti de rezultate, vrem sa revenim cu o campanie pentru noul Megane”, declara Claudia Rosoga, director de publicitate in cadrul Renault.
Alte companii care au venit pe Net in premiera sau o vor face anul acesta sunt multinationale din domeniul producatorilor de bunuri de larg consum, precum P&G, Pepsi, Wella, Londa, L’Oreal sau din domeniul bancar – Alpha Bank. Cel mai important este ca aceste companii – lideri de piata in sectoarele lor – vor „trage” dupa ele si concurenta, lucru care este deja vizibil in industria telefoniei mobile. Connex, Orange si Zapp se numara printre „veteranii” publicitatii online din Romania. Pe de alta parte, prezenta companiilor locale in campaniile online este ca si inexitenta.
Care sunt totusi cauzele intarzierii unei veritabile explozii a pietei? In primul rand, agentiile de publicitate si editorii de site-uri nu au reusit, pana acum, sa puna la punct un sistem de auditare a traficului, unanim recunoscut. Se pare ca agentiile de publicitate online nu sunt dispuse sa plateasca pentru implementarea unui asemenea sistem, sub umbrela Biroului de Audit al Tirajelor (BRAT). In divizia BRAT care se ocupa de Internet s-au inscris prea putini membri (NetBridge, Arbo Media, Rol.ro sau Kappa.ro) pentru a putea sustine un cost de 60.000 USD la cat se ridica, aproximativ, studiul de consultanta si implementarea tehnologiei de auditare.
O alta frana a dezvoltarii pietei consta in faptul ca „nu s-au consacrat niste canale clare prin care clientii de publicitate sa poata ajunge la public”, explica Calin Fusu, director general la Rogenerator, retea care reuneste site-uri precum Bestjobs.ro, Garaj.ro, Ecasa.ro sau Eturism.ro. „Pe web, nu e ca in presa scrisa sau in televiziune, unde numarul publicatiilor sau al posturilor este limitat. Ce site sa alegi din 15.000 cate sunt active?”, se intreaba Calin Fusu. O solutie ar fi consolidarea pietei, in sensul aparitiei unor agentii cu portofolii de site-uri mai puternice.

Evreii curteaza high-tech-ul romanesc

Investitiile israeliene vor viza centrele de cercetare si parcurile tehnologice
Companiile israeliene high-tech continua ofensiva pe piata romaneasca. Un numar de 21 de firme din sectorul telecomunicatiilor si al sistemelor de securitate se intalnesc intre 1 si 3 aprilie cu companii romanesti, pentru realizarea unor parteneriate.
Ionut Ancutescu
Premiera forumului high-tech romano-israelian, ajuns la a patra editie, o reprezinta prezenta furnizorilor de sisteme de securitate si aparare. Una dintre cele mai cunoscute companii din acest sector este Magal Security Systems, care a fost desemnata la in-ceputul acestui an castigatoarea licitatiei pentru realizarea sistemului perimetral de securitate al Aeroportului Otopeni, contract estimat la 15 milioane USD.
Investitiile totale ale companiilor evreiesti din domeniul high-tech se situeaza la aproximativ 50-60 milioane USD, aceasta cifra putand sa creasca. „Companiile israeliene care furnizeaza sisteme de aparare si securitate vor face afaceri in Romania in trei moduri: prin aducerea unor pachete de finantare, incheierea de joint-venture cu parteneri romani sau realizarea de contracte off-set (prin care banii obtinuti de companiile israeliene vor fi pastrati in Romania)”, declara Yehezkel Pollyack, atasat comercial al Ambasadei Israelului la Bucuresti.
Pentru companiile de telecomunicatii, marea provocare o reprezinta liberalizarea telefoniei fixe. In acest sens, exista oportunitati pentru companiile care intentioneaza sa investeasca in dezvoltarea buclei locale. „Cred ca se vor face noi investitii in centre de cercetare si dezvoltare, precum si in parcurile tehnologice”, explica Yehezkel Pollyack.
Din totalul exporturilor Israelului catre Romania, 60% sunt echipamente high-tech. Valoarea acestor exporturi este de 120 milioane USD, insa aceasta cifra poate creste pana la 200 milioane USD.