Campania lui Călin Georgescu, susținută de o rețea rusească
Campania pentru președinția României a lui Călin Georgescu a fost susținută de o rețea rusească care a fost folosită și în timpul pandemiei pentru a răspândi teama de vaccinuri în Franța și Germania. Potrivit unei investigații realizate de Financial Times și citată de Biziday, această rețea este formată din aceiași oameni care au lucrat la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev din 2014 și 2018.
Legături între AdNow și campaniile de dezinformare
Investigația publicată de Financial Times pornește de la cercetările jurnaliștilor români de la Snoop și bulgari de la BG Elves, care au descoperit documente ce leagă firma de publicitate AdNow de campania prezidențială a lui Georgescu, dar și de campaniile de dezinformare anti-vaccin din Franța și Germania, derulate în timpul pandemiei de Covid-19. Deși AdNow a trecut prin mai multe schimbări de proprietate, compania a avut legături constante cu cercurile extremiste și pro-ruse din România și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vacciniste și ultranaționaliste promovate de Georgescu.
„O rețea de influență rusă, activă în Franța și Germania în timpul pandemiei de Covid-19, a fost desfășurată și în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit documentelor văzute de Financial Times. AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși, cu sediul central la Moscova și cu o filială la Londra, a fost folosită într-o campanie de dezinformare despre vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Compania, acum relocată în Bulgaria, a fost activă în campanii publicitare în România și Bulgaria, în ultimii ani, mai arată documentele. Documentele arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietate, AdNow are legături cu cercurile de extremă-dreapta, pro-ruse, din România, și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vacciniste, mistice și ultranaționaliste ale lui Călin Georgescu”.
Compania, relocată între timp în Bulgaria, a desfășurat campanii publicitare și în România și Bulgaria în ultimii ani. Deși a trecut prin mai multe schimbări de proprietate, AdNow a rămas legată de cercurile de extremă-dreapta și pro-ruse din România, având un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vacciniste, mistice și ultranaționaliste susținute de Călin Georgescu.
Detalii despre activitatea AdNow și implicarea în campania lui Georgescu
Documentele citate de Financial Times arată că AdNow, o companie de publicitate online înființată în 2014 de cetățeni ruși, a fost folosită într-o amplă campanie de dezinformare despre vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului.
Fondată inițial în Moscova, cu o filială la Londra, AdNow a fost activă în campanii publicitare din România și Bulgaria în ultimii ani. Compania a fost condusă între 2014 și 2018 de Iulia Serebrianskaia, o absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev și care ulterior a devenit director de comunicații pentru partidul de guvernământ, Rusia Unită.
În ciuda schimbărilor de proprietate, AdNow a continuat să joace un rol crucial în susținerea campaniilor de influență pro-ruse și anti-vaccin în România, iar documentele arată că compania a generat venituri estimate la aproximativ 2 milioane de euro în ultimii ani din publicitatea plătită pentru susținătorii lui Georgescu.