Cum au fentat alegătorii lui Călin Georgescu sondajele de opinie

Remus Ștefureac, director al INSCOP Research, a explicat, în emisiunea Tatulici la Fanat1k, mecanismele prin care alegătorii lui Călin Georgescu, câștigătorul-surpriză al primului tur al alegerilor prezidențiale, au rămas în afara radarului sondajelor clasice.

S-a întâmplat un fenomen pe scena politică

Ștefureac a punctat că acest fenomen nu este nou, rememorând cercetările realizate în ultimii ani despre ascensiunea extremismului și dezinformării.

„Complet pe sub radar nu au trecut. Începutul, apropo de acest radar, a fost în urmă cu doi-trei ani noi am publicat o serie de trei-patru cercetări, se numeau ‘Ascensiunea extremismului în era dezinformării și a știrilor false’, (…) în care am studiat acest fenomen, în ce măsură rezoneză oamenii la teoriile conspirației, la teme care alimentează acest tip de propagandă radicală

La acel moment, bazinul potențial de votanți  după ce AUR câștigase aproape 9-10% la parlamentarele din 2020, era cam la 30%. Au fost și multe înjurături, au fost voci de intelectuali finuți care au spus că dăm voce extremiștilor”, a spus Remus Ștefureac.

În ciuda criticilor venite din mediul academic, analizele realizate de INSCOP anticipau deja apariția și răspândirea temelor conspiraționiste în discuțiile publice. În 2021, un procent semnificativ din populație credea că vaccinurile conțin microcipuri, iar în prezent, aceste teorii s-au extins, ajungând să includă și ideea că băuturile răcoritoare ar fi un vehicul pentru microcipuri, conform spuselor directorului INSCOP.

„Cam așa arăta peisajul atunci, La începutul acestui an, spuneam la unul din cele mai mari posturi de știri, că acest bazin e în continuare de 30%. În octombrie, am spus că suma voturilor pentru partide care rezonează la acest tip de mesaje este 32%, blocul suveranist nu s-a dus niciodată mai sus”, a precizat invitatul lui Mihai Tatulici.

Ascensiunea surprinzătoare a lui Georgescu

Un moment cheie în această dinamică a fost invalidarea candidaturii Dianei Șoșoacă de către CCR, ceea ce i-a lăsat pe susținătorii acesteia fără un reprezentant. Ștefureac a explicat că „după retragerea doamnei Șoșoacă, votanții ei și-au căutat un loc sub soare. O parte s-au mutat către George Simion, iar ulterior către Călin Georgescu.”

Potrivit cercetărilor INSCOP, Călin Georgescu a înregistrat o creștere spectaculoasă în sondaje în ultimele săptămâni de campanie. „În a doua săptămână, avea 5-6%. În ultima săptămână, l-am surprins la 11%. Iar în ziua votului, datele noastre arătau 19,9%. Această creștere explozivă pare astrală, dar este explicabilă prin mecanisme de comunicare eficiente,” a spus Ștefureac.

Un factor determinant a fost campania pe TikTok: „Graficele analizate arătau peste 400 de milioane de vizualizări în ultimele trei zile înaintea votului. Această mobilizare a fost atât de rapidă, încât nu a putut fi măsurată complet în sondajele de opinie,” a detaliat el.

„Deci 11% în ultima săptămână. Vine ziua votului și pe sondajul nostru, pe ultima evaluare, domnul Georgescu a avut 19,9%. Cu toate că instrumentul de măsurare a fost bun, apare această disonanță cognitivă, cum ești la 11% și respectivul ia un scor dublu aproape, pare că undeva se rupe filmul”, a spus politologul, Remus Ștefureac.

Campania antisistem

Gazda emisiunii, Mihai Tatulici, a evidențiat comportamentul low-profile al alegătorilor lui Georgescu: „Resortul a fost lupta împotriva sistemului, fără expunere publică. Campania de pe TikTok a respectat acest algoritm.”

În concluzie, Remus Ștefureac a subliniat că fenomenul Georgescu este un caz unic de mobilizare digitală și de atitudine antisistem, care va rescrie strategiile de sondare și analiză politică.