Dezvoltatorii de malluri au pornit ofensiva în oraşele mici. Lista noilor centre comerciale

Spaţiile de retail inaugurate în prima jumătate a acestui an provin, cu preponderenţă, din oraşele secundare şi terţiare, potrivit companiei de consultanţă imobiliară CBRE.

Dezvoltatorii imobiliari construiesc acum 367.000 mp de spaţii noi de retail, ce vor fi puse pe piaţă în 2018 și 2019. Acestea sunt cuprinse în 19 proiecte, dintre care 13 noi și şase extinderi. În prima parte a anului, au fost inaugurate spații de retail ce totalizează circa 30.000 mp în proiecte din Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui.

Stocul modern de spații de retail se situează, în momentul de față, la 3,52 milioane metri pătrați, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spații de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 – 2008.

La nivelul stocului modern de spații de retail, aproximativ 32% se află în București, iar 38% este împărțit în 10 orașe: Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești. Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt în prezent în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt:

  • Openville, din Timișoara, cu 47.000 m2;
  • AFI Palace Brașov, cu 45.000 m2;
  • Târgoviște Mall, cu 33.000 m2;
  • Shopping City Târgu Mureș, cu 32.900 m2;
  • Shopping City Satu Mare, cu 28.700 m2;
  • DN1 Balotești, cu 28.000 m2;
  • Baia Mare Value Center, cu 22.500 m2;
  • Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 m2.

Din proiectele aflate în construcție, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale și 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spații de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcții existente.

“Activitatea în sectorul spațiilor de retail continuă să fie dinamică și în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017. Observăm o creștere a activității regionale, în orașe secundare, dar și în orașe terțiare. Acest lucru se datorează creșterii puterii de cumpărare la nivelul întregii țări. O altă tendință importantă este și majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creștere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, față de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

În S1 2018, nouă chiriași au intrat, majoritatea în premieră, pe piața locală a spațiilor de retail: retailerul german Kik; brandul german, Hugo Boss; compania canadiană care deține lanțul de cafenele Esquires Coffee; brandul românesc de încălțăminte, S-Karp; singurul magazin monobrand deschis în Europa de Est de marca de ceasuri elvețiene TAG Heuer; retailerul vestimentar internațional Comma; Karaca, retailer de produse de uz casnic din Turcia; Miniso, retailer japonez de produse pentru casă și accesorii si retailerul sloven de produse pentru casă, sportive și de călătorie, Vitapur Home.

“Creșterea consumului în România a dinamizat piața spațiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Acesta este un semn că piață românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon.

În primul semestru din 2018, chiria de referință din centrele comerciale amplasate în cele mai bune zone s-a situat la 80 euro/mp , iar în cazul parcurilor de retail a oscilat între 8 și 15 euro/ mp. Chiria în cazul unităților de retail stradale a fost de 55 euro/mp. Randamentul investiţional generat de centre comerciale este de 6,5%.