Vă întrebaţi, poate, cum face un coleg să-i stea tot timpul costumul ca şi cum ar fi fost croit pe el. Răspunsul? Cel mai probabil, chiar este. Potrivit designerilor autohtoni, hainele de comandă au început să fie tot mai cerute în România.
În cazul doamnelor, ţinutele pornesc de la preţuri mai mici, o rochie putând fi achiziţionată şi cu 100-150 de euro. Nu şi dacă este vorba de rochiile de mireasă. Creatorul clujean Dorin Negrău, de exemplu, a vândut anul acesta o rochie cu aproape 5.000 de euro, iar designerul Eugenia Enciu spune că „cel mai scump obiect creat în sezonul acesta este o rochie brodată şi cusută manual timp de o lună, care a ajuns la 2.500 de euro. Clienta îşi dorea o rochie cu aer vintage, ceva ce aducea cu rochia străbunicii sale. A fost ceva de lucru…“. Eugeniei Enciu i-au trecut până acum pragul şi nume din sfera mondenă, precum Mihaela Rădulescu sau Cristina Huidu, dar grosul clientelor „lucrează în politică sau deţin funcţii de conducere şi, cum foarte rar găsesc ţinutele potrivite, apelează la noi“. Secretul succesului său? „Trebuie să înţeleg dorinţele oricui ne trece pragul, fără a-mi impune eu punctul de vedere. Niciodată nu forţez clienta cu un tipar sau material, ci încerc să-i modelez dorinţa după tehnici şi tendinţe actuale.“
„Provin din multe categorii sociale şi chiar spun câteodată că frumuseţea acestei afaceri constă şi în faptul că, de multe ori, nu ştii cine îţi va trece pragul“, spune, întrebat cum arată clientul tipic al atelierului său, Alexandru Ciucu, cel care, împreună cu tatăl său, a fondat la începutul anilor ’90 brandul „Tata şi fiul“.
„Clientele noastre vin din medii diferite şi au vârste diferite“, spune şi Catrinel Chiriac, reprezentanta de PR a designerului Adrian Oianu, printre ale cărui cliente se regăsesc Andreea Raicu sau Elena Băsescu. Greu este însă să le atragi, continuă ea: „Având în vedere că aici nu există o cultură de design dezvoltată, munca depusă de noi este dublă. În alte ţări, fiica a văzut-o pe mamă cumpărând toată viaţa Chanel, mama a văzut-o pe bunică şi aşa mai departe, iar gustul pentru design s-a dezvoltat în ani. După primul contact cu designerul, însă, prejudecăţile sunt depăşite, şi lucrurile încep să meargă“.
Mult mai decisă asupra targetului său este Elena Perseil, probabil cel mai de succes designer autohton din generaţia nouă: „clienta tipică este intelectuală; de obicei, sunt persoane cu mare responsabilitate în multinaţionale, care se respectă, caută haine cu o poveste şi doreşte să fie dosebită fără a fi, însă, provocatoare“.
Recordul ultimilor trei ani
Situaţia financiară precară cu care s-au obişnuit o bună parte din români în ultimul an nu este valabilă şi în cazul clienţilor croitorilor de lux. „În ultimele două luni am atins, surprinzător, recordul de vânzări al ultimilor trei ani“, spune Catrinel Chiriac. „Ne-a uimit şi pe noi faptul că vânzările au crescut“, continuă Eugenia Enciu, explicând că, probabil, evoluţia pozitivă „se datorează faptului că în magazine preţurile produselor au scăzut simţitor, devenind accesibile oricui“, ceea ce le determină pe cliente să intre pe uşa atelierelor care promit modele unicat şi potrivite perfect staturii fiecăreia dintre ele.
Croitoria la alt nivel
50.000 de dolari este preţul celui mai scump costum bărbătesc personalizat făcut până în momentul de faţă, cel puţin conform datelor prezentate public de designeri. Producătorul este casa italiană Kiton, iar preţul „de bază“ era de 15.000 de dolari. Creşterea cu peste 300% a costului este urmarea cerinţelor exprese ale clientului.
Belşug de diamante şi dolari
În cazul ţinutelor de damă şi al preţurilor acestora, nu există, practic, limita de sus. De exemplu, în luna aprilie a acestui an, designerul malaez Faisol Abdullah a confecţionat o rochie în valoare de aproape 30 de milioane de dolari. Preţul se datorează celor 750 de diamante cu care este încrustată rochia.
Clientul chiar este stăpân
Lucrul cu clientul presupune plierea pe cele mai diverse gusturi. „Mihaela Spineanu (redactor şef-adjunct la revista ELLE, foto st.), a dorit o rochie de mireasă inspirată din portul popular şi nu a văzut-o decât în momentul livrării, fiind singura mireasă cu care am stabilit prin e-mail şi telefon detaliile“, povesteşte designerul Andreea Tincu.