Diesel vs benzină: costurile ajung cap la cap în mai mult de zece ani

Modificările de preț ale combustibililor față de anii 2007-2008 au schimbat radical perioada de amortizare. Pe atunci, dieselul devenea rentabil după doar patru ani, acum, după 11.

Mai este rentabil să cumperi un autoturism diesel în 2011, având în vedere evoluția prețului combustibililor? Această întrebare îi frământă pe mulți dintre cei care mai au posibilitatea să achiziționeze un vehicul. Dacă ne luăm după statisticile Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), românii par, culmea, să caute din nou mașini alimentate cu motorină. În 2008, procentajul motorizărilor diesel din totalul vânzărilor era de 38,1% și, după o ușoară scădere în 2009 și 2010, în acest an a revenit la 39,8%. În condițiile în care prețul motorinei este mai mare decât cel al benzinei.
„Clienții se uită doar la consum. Văd că dieselul «înghite» mai puțin și consideră că fac o afacere“, ne-a declarat un dealer, explicând și că actuala evoluție este un rezultat al ponderii tot mai mari de mașini premium în totalul vânzărilor.
Calcule necesare
Trecând peste argumentele strict emoționale care sunt pomenite în orice discuție clasică diesel vs. benzină, o analiză „pe cifre” poate da multor cumpărători de gândit. Pentru a exemplifica, am decis să analizăm cele două opțiuni, în amănunt, din punct de vedere financiar, luând ca bază de calcul unul dintre cele mai apreciate modele de pe piață: Volkswagen Golf. Pentru o comparație cât mai corectă, am ales aceeași linie de echipare, Trendline, și motorizări cu puteri similare: 1.2 TSI (benzină) – 105 CP și 1.6 TDI DPF (motorină) – 105 CP. Costul de achiziție al primului vehicul este de 17.818 euro (77.437 lei), la care se adaugă taxa pe poluare, ajungându-se la un cost de 77.763 lei. Dieselul costă, cu tot cu taxa pe poluare, 87.833 lei. De aici rezultă o primă diferență de 10.070 lei în avantajul cumpărătorului de TSI. Adăugând în algoritmul de calcul și consumul mixt (5,7 l/100km – 1.2 TSI, 4,5l/100km – 1.6 TDI), precum și prețul carburantului, adică 5,49 lei pentru benzina Premium 95 și 5,57 lei pentru motorina EuroDiesel 5, ambele de la Petrom, ajungem la un rezultat care nu ar trebui să surprindă pe nimeni: diferența dintre prețurile de achiziție (10.070 lei) se poate amortiza după minimum 160.000 de kilometri. În condițiile parcurgerii anuale a 15.000 km, media parcului auto românesc, asta înseamnă că banii dați în plus pe modelul diesel la achiziție vor fi recuperați în mai bine de zece ani.
Calculul poate fi considerat simplist dacă nu introducem în algoritm și costurile de întreținere. Conform importatorului mărcii Volkswagen în România, un utilizator de Golf 1.2 TSI trebuie să plătească 2.644 de lei, fără TVA, pentru reviziile obligatorii pentru un parcurs de 60.000 km, în timp ce un posesor de Golf 1.6 TDI DPF, pentru același parcurs, va plăti 2.929 lei. Această diferență în defavoarea motorizării diesel majorează perioada de amortizare până la 170.000 km. Prin urmare, cumpărătorul unui Volkswagen Golf care alege varianta alimentată cu motorină va ajunge la costuri totale similare cu un posesor al aceleiași mașini, dar cu motor alimentat cu benzină, abia după 11 ani și jumătate. Și asta fără a lua în calcul impozitele și taxele locale care dezavantajează, și ele, mașinile cu capacități cilindrice mari.
Cazul prezentat mai sus nu este singular. Cam aceeași este perioada medie de amortizare a diferențelor de costuri și pentru alte modele. Este demn de luat în seamă și că timpul necesar unui vehicul diesel pentru a deveni mai rentabil decât unul pe benzină scade sau crește, de cele mai multe ori, odată cu prețul de achiziție.
Interesant este însă că, în ciuda creșterii puternice a timpului de amortizare, mulți români aleg în continuare mașini diesel, omițând să calculeze ei înșiși, sau să solicite dealerului, costurile totale de utilizare.
Detalii, în revista Capital din această săptămână.