Anunțul BaFin confirmă ideea că, odată luată în vizor de autorități, o companie are mici șanse de a scăpa din încrengătura birocratică fără daune majore. Astfel după ce a fost prins „cu mâța în sac” în privința emisiiilor poluante, grupu Volkswagen trebuie acum să răspundă și pentru încălcarea legislaţiei privind corporaţiile. Asta pentru că nu a reuşit să-i informeze pe investitori în timp util de mărturisirile făcute autorităţilor antitrust ale UE privind comportamentul de cartel. Iar la pachet a intrat și Daimler, grup fără vreo vină în scandalul emisiilor.
Legea cere corporaţiilor să-i informeze obligatoriu pe acţionari când au loc evenimente care pot afecta material preţul acţiunilor companiei. Reglementări similare există în SUA şi în alte state, ele sunt destinate să prevină cazurile de insider trading – tranzacţii ilegale bazate pe informatii privilegiate.
Cazul este unic deoarece mărturisirile privind posibila activitate de cartel au fost făcute autorităţilor antitrust ale UE şi Oficiului anti-concurenţă din Germania, dar au rămas secrete până când o revistă germană a dezvăluit ancheta UE, în urmă cu două săptămâni. În urma dezvăluirilor, acţiunile Volkswagen şi Daimler au scăzut semnificativ la Bursa de la Frankfurt.
De exemplu, în 14 iulie preţul acţiunilor VW se situa la 145,45 euro, iar în mai puţin de o lună au scăzut cu 11%. Marţi, titlurile se tranzacţionau la 128,55 euro.
În plus, procurorii din landul Saxonia Inferioară (sediul Volkswagen) şi din Stuttgart (sediul Daimler) investighează câţiva directori acuzaţi de manipularea pieţei. Printre cei investigaţi se află Hans Dieter Potsch, preşedintele Consiliului de Supervizare al VW, fostul director general Martin Winterkorn, şi şeful brandului VW, Herbert Diess.
În 18 iulie, revista Der Spiegel anunţa că este posibil ca producătorii auto germani Volkswagen, BMW, Audi şi Porsche să fi conspirat pentru stabilirea preţurilor sistemelor de tratare a emisiilor diesel şi altor componente ale vehiculelor folosind comitetele din industria auto.
Aproximativ 200 de angajaţi din 60 de comitete din industria auto au discutat probleme legate de modernizarea vehiculelor, motoarele pe benzină şi motorină, dispozitive de frânare şi de transmisie, ambreiaje, precum şi sisteme de evacuare a gazelor de eşapament, a informat Der Spiegel, citând o scrisoare a autorităţii de concurenţă.
Der Spiegel susţine că producătorii auto ar fi discutat ce alegeri au în privinţa furnizorilor şi a preţului componentelor. Din 2006, companiile auto analizează costul tehnologiei AdBlue, un produs aditiv pe bază de uree, care reduce substanţial emisiile poluante ale motoarelor diesel.