"Este suficient ca Volkswagen să repare cele 2,4 milioane de vehicule cu motor diesel în Germania, astfel încât acestea să îndeplinească cerinţele legale", a anunţat purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Ingo Strater.
Cel mai citit ziar german, Bild, a criticat Volkswagen pentru că nu a acordat compensaţii celor 2,4 milioane de clienţi din Germania, după ce, duminică, şeful producătorului auto, Matthias Mueller, a respins solicitările ca VW să compenseze clienţii europeni din cauza scandalului emisiilor (Dieselgate), aşa cum s-a întâmplat în SUA. Mueller a declarat, pentru publicaţia germană Welt am Sonntag, că un acord similar ar fi neadecvat şi imposibil din punct de vedere financiar.
"Nu este acceptabil ca Executivul să nu-şi asume niciun fel de consecinţe reale în urma scandalului emisiilor şi să dea un cec în alb pentru înşelătorii şi decepţii. Trebuie să se explice de ce companiile din Germania nu plătesc amenzi. Nu este în regulă ca şoferii europeni de maşini VW să fie trataţi mai rău ca cei din SUA", a afirmat Oliver Krischer, parlamentar german de la Partidul Verzilor, de opoziţie.
Săptămâna trecută, VW a anunţat că va plăti 15,3 miliarde de dolari după ce a recunoscut că ani de zile a folosit un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel în SUA, acceptând să răscumpere vehiculele de la consumatori şi să furnizeze fonduri pentru a stimula producerea autoturismelor ecologice.
Volkswagen va trebui să ofere consumatorilor europeni compensaţii similare cu cele acordate americanilor, a declarat recent comisarul european pentru piaţă internă, industrie, antreprenoriat şi IMM, Elzbieta Bienkowska. Potrivit oficialului european, ar fi incorect ca VW să îi trateze diferit pe consumatorii europeni din cauza unui sistem juridic diferit. "Tratarea în mod diferit a consumatorilor europeni faţă de cei americani nu este o modalitate de a recâştiga încrederea", a spus Bienkowska.
"Avem o situaţie diferită aici (în Europa)", a declarat Matthias Mueller, pentru publicaţia germană Welt am Sonntag.
Acesta a adăugat căM, deşi situaţia financiară a VW este solidă, grupul german ar face faţă cu dificultate la o repetare a acordului din SUA în Europa.
"Nu trebuie să fii matematician pentru a realiza că o compensaţie la un nivel ridicat arbitrar ar distruge Volkswagen", a avertizat Matthias Mueller.
Acesta a explicat că a discutat săptămâna acesta cu Bienkowska la Bruxelles în legătură cu compensaţiile.
"În SUA, limitele privind emisiile poluante sunt ai stricte, ceea ce face mai complicată repararea autovehiculelor. Iar participarea la programul de răscumpărare este voluntară (pentru clienţi), ceea ce nu este cazul în Germania, de exemplu", a afirmat directorul general al VW.
Deoarece autorităţile americane vor ca un număr cât mai mare de vehicule să fie răscumpărate, VW oferă clienţilor şi subvenţii, ceea ce înseamnă că situaţia din Statele Unite nu este comparabilă cu cea din Europa, a precizat Matthias Mueller.
VW, al doilea mare producător auto din lume, s-a confruntat anul trecut cu un declin al vânzărilor în SUA, în urma scandalului falsificării emisiilor poluante. În 2016, livrările brandului Volkswagen au scăzut cu 13% pe piaţa din SUA, în timp ce diviziile de lux Audi şi Porsche au raportat creşteri.
Conform acordului din SUA, VW va pune deoparte 10,033 miliarde de dolari pentru a acoperi costurile răscumpărării sau reparării motoarelor diesel la autoturismele şi SUV-urile care aveau instalat softul ce permitea îndeplinirea standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu şi în timpul operaţiunilor normale.
Până la zece miliarde de dolari vor merge la cei 475.000 de proprietari ai vehiculelor VW sau Audi echipate cu motoare diesel, care vor primi compensaţii între 5.100 şi 10.000 de dolari, arată documentele publicate marţi.
De asemenea, Volkswagen va plăti o taxă de 2,7 miliarde de dolari pentru atenuarea impactului asupra mediului al emisiilor poluante şi încă două miliarde de dolari pentru a promova vehiculele cu 'zero emisii'.
Potrivit acordului, pot fi răscumpărare modelele Jetta produse în perioada 2009 – 2015, Audi A3 Golf produs în perioada 2010 – 2015, modelele Beetle şi Passat produse în perioada 2012 – 2015, toate cu motoare de doi litri. Avocaţii încă lucrează la un acord pentru cele 80.000 de vehicule cu motoare de trei litri.
Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări, după ce a recunoscut că, în perioada 2005 – 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
AGERPRES