Majorarea consumului de astfel de produse atrage investitii in capacitatile de fabricatie locale

Produsele dietetice s-au inscris pe un drum ingust, dar sigur, catre masa consumatorilor romani. Ultimii ani au adus producatorilor o crestere constanta a cererii. Asa ca au decis sa investeasca mai mult.




Alternative la alimentele cu continut bogat in grasimi sau zaharuri, produsele dietetice au intrat in atentia romanilor de abia in ultimii doi-trei ani. Daca producatorii autohtoni de bauturi racoritoare lansau pe piata astfel de produse inca din 1995, pentru a tatona consumatorii, producatorii de lapte degresat sau iaurturi dietetice au venit cu o oferta mai tarziu. Abia acum putem vorbi de o gama variata, de la iaurturi light, lapte degresat, pana la inghetata cu un continut scazut de grasime. “Atat gama de lapte Fulga, cat si iaurturile Zuzu sunt marci foarte tinere in portofoliul firmei”, spune Alexandra Rusu, consultant marketing la Albalact.
De altfel, si Coca-Cola, a avut pana anul trecut doar un produs light pe piata locala, la care s-a adaugat atunci inca unul (Cappy Tempo Light).


Anul trecut, societatea Industrializarea Laptelui Dambovita a investit aproape 60 de miliarde de lei pentru modernizare, implicit pentru o linie de fabricatie a gamei de alimente dietetice. La inceputul anului viitor, Albalact va deschide o fabrica noua, in care s-au investit peste sapte milioane de euro. O mare parte din productia noii unitati va fi reprezentata de produse dietetice.
Potrivit unui studiu realizat de Mercury Research, 69% din respondenti afirma ca, pentru ei, este important ca produsele sa nu contina coloranti artificiali, 64% vor alimente fara conservanti, iar pentru 59% produsul pe care vor sa il cumpere nu ar trebui sa contina indulcitori artificiali. “Cred ca exista la noi o tendinta de crestere a pietei de produse dietetice. Vorbim aici insa de categorii de alimente mai sanatoase, care nu ingrasa (au mai putin zahar sau grasimi), iar uneori vorbim doar de produse mai usor de digerat”, spune Alexandra Rusu, consultant Albalact.

Specialistii din domeniu sunt de parere ca in Romania tendinta de reorientare catre produse este “importata”, dezvoltandu-se pe masura ce campaniile de informare au ajuns la consumatorii locali si au fost preluate ca atare. “Cred ca produsele light au succes deoarece i se da consumatorului posibilitatea de a alege constient ce isi doreste sau ce ii trebuie”, a adaugat Alexandra Rusu.


Chiar daca nu asistam la o explozie a consumului, se poate vorbi de un profil al cumparatorului de astfel de produse. “Provine, in general, din mediul urban, este dinamic, cosmopolit, modern, sofisticat, preocupat de dieta sa si de modul in care arata”, spune Miruna Raclaru, group brand manager Coca-Cola Romania.
Dar lansarea pe piata a produselor dietetice este doar o strategie de marketing, menita sa intareasca imaginea firmei pe piata, sau o afacere care aduce companiilor mai multi bani? “Lansarea unor astfel de produse este o oportunitate de business care raspunde unui trend. Solicitarile sunt in crestere, deoarece gama aceasta de produse e asociata si la noi unui stil de viata sanatos”, afirma Miruna Raclaru.


De altfel, spun chiar reprezentatii din domeniu, in ultimii ani, marile companii au mutat centrul de comunicare de la beneficii strict rationale (de exemplu, “nu ingrasa”) la beneficii emotionale (de exemplu, e “cool” sa alegi un produs light). Drept rezultat, firmele au reusit sa adauge pe lista consumatorilor si tinerii, nu numai persoane mature si rationale prin definitie.

Veniturile nu intarzie sa apara

“Ca pondere din vanzari, bauturile light, cu continut redus de zahar au reprezentat in 2005 aproape 13%. Compania QAB a inregistrat cresteri anuale ale vanzarilor pentru aceste produsele, dupa cum urmeaza: de 51% in 2004 comparativ cu 2003 si de 42% anul trecut, daca e sa comparam cu vanzarile din 2004”, spune Claudia Iacobuta, PR Manager la QAB.



si principalul competitor, Coca-Cola, inregistreaza o crestere pe acest segment.” Putem vorbi de o majorare a consumului de bauturi light. Cresterea in volum a vanzarilor de Coca-Cola light, in 2005 comparativ cu 2004, a fost de doua cifre. Segmentul light pe toate categoriile de bauturi carbonatate si necarbonatate este de 4,8% din totalul pietei”, adauga Miruna Raclaru, reprezentantul Coca-Cola Romania.
Piata produselor dietetice reprezinta in Romania un nou front pe care se da batalia dintre companiile de profil. Un front pe care, deocamdata, nu se zaresc prea multi jucatori, dar pe care exista loc pentru toata lumea.

Opinia medicului specialist

Medicii nutritionisti sunt precauti in ceea ce priveste “practica” dietelor cu produse cu un continut redus de grasimi sau zahar, in afara recomandarilor doctorilor. Aceasta deoarece “strategia”, aplicata pe termen mediu si lung poate avea efecte nedorite asupra organismului, mai ales in cazul persoanelor sanatoase sau al copiilor. “Astfel de produse nu sunt recomandate copiilor, deoarece acestia trebuie sa beneficieze, in perioada de crestere, de un aport normal de grasimi si zahar”, este de parere Camelia Parvan, medic specialist in igiena alimentara de la Institutul de Sanatate Publica din Capitala.


28%

Cu atat a crescut piata autohtona a bauturilor racoritoare fara zahar anul trecut, comparativ cu 2004, potrivit unui studiu al companiei Canadean, citat de Quadrant Amroq Beverages