Diferenţa costurilor de producţie dintre Franţa şi Europa de Est : 10%-12%

Carlos Ghosn consideră că uzina Dacia de la Mioveni este cea mai performantă din cadrul grupului Renault, şi că România are cele mai mici costuri de producţie per maşină din Uniunea Europeană. Preşedintele grupului Renault, Carlos Ghosn, a anunţat într-un discurs ţinut în faţa mai-marilor industriei auto franceze că, în acest moment, competitivitatea uzinelor din Franţa este ameninţată de taxele mari impuse producătorilor. Conform oficialului, “diferenţa costurilor

Carlos Ghosn consideră că uzina Dacia de la Mioveni este cea mai performantă din cadrul grupului Renault, şi că România are cele mai mici costuri de producţie per maşină din Uniunea Europeană.

Preşedintele grupului Renault, Carlos Ghosn, a anunţat într-un discurs ţinut în faţa mai-marilor industriei auto franceze că, în acest moment, competitivitatea uzinelor din Franţa este ameninţată de taxele mari impuse producătorilor. Conform oficialului, “diferenţa costurilor de producţie dintre Franţa şi în Europa de Est este de circa 10%-12%”. Pentru a exemplifica, Ghosn a prezentat un studiu defalcat de costuri suplimentare între un Renault Twingo produs în uzina de la Flins şi unul asamblat la Novo Mesto în Slovenia. Diferenţa rezultată este de circa 1.400 de euro în defavoarea fabricii din Franţa, iar din acest plus, numai 400 de euro sunt aferenţi salariilor mai mari. Alţi 250 de euro sunt cheltuiţi de producător pentru “taxa profesională” şi restul de 750 de euro intră în taxe sociale. “Made in France este penalizat cu 1.000 de euro”, a declarat preşedintele Renault, cerând guvernului o suspendare a taxei profesionale şi eliminarea impozitelor pentru salariile celor angajaţi direct în producţie. “Trebuie să readucem echilibrul între maşinile produse local şi cele importate”, a spus Carlos Ghosn, conform autoactu.com.

Extrapolând calculul către întreaga industrie auto franceză, Ghosn este convins că “atingerea nivelului de competitivitate din Europa de Est ar putea aduce producătorilor o valoare suplimentară adăugată cuprinsă între 3,5 şi 5 miliarde de euro. “Cifra ar putea atinge 5 miliarde dacă ne comparăm cu România. Acest ecart de competitivitate este legat în primul rând de impozite şi taxe profesionale”, a menţionat preşedintele Renault.

Declaraţia lui Carlos Ghosn dă astfel de înţeles că uzina Dacia de la Mioveni a rămas cea mai performantă din cadrul grupului Renault, şi că România este statul cu cele mai mici costuri de producţie per maşină din UE.

 

O declaraţie cu două tăişuri

Discursul ţinut de preşedintele grupului Renault la “Etats Généraux de l’Automobile” poate fi privit atât ca un semnal de alarmă transmis autorităţilor franceze cât şi ca o asigurare pentru români că nu au motive de teamă viitorul investiţiilor Renault din România.

În relaţia cu guvernul francez, Ghosn justifică prin declaraţia sa ajutorul de cinci-şase miliarde de euro pe care îl vor primi producătorii de maşini şi componente din Hexagon. Dacă pentru o singură maşină statul a încasat din taxele şi impozitele plătite de constructori circa 1.000 de euro înseamnă că are de unde să finanţeze acum relansarea industriei. Trebuie luat în calcul faptul în Franţa se produc anual circa 2,5 milioane de autovehicule şi că unele dintre modelele constructorilor naţionali comercializate în Hexagon sunt de fapt importate. Asta tocmai pentru că o maşină construită în Slovenia, România sau Turcia la care sunt adăugate costurile de transport şi distribuţie rămâne cu un preţ final mai avantajos decât dacă acelaşi vehicul ar fi fost produs pe teritoriul Franţei.

Pentru români, discursul lui Ghosn vine să reconfirme un fapt pe care îl cunoşteau deja dar de care se îndoiau tot mai mult de când au început lungile perioade de oprire temporară a producţiei. Uzina de la Mioveni este încă cea mai performantă în privinţa costurilor din cadrul grupului. Culmea este însă că, o mare parte din această competitivitate a costurilor din ţara noastră vine din taxele şi impozitele plătite către buget care sunt relativ mici în comparaţie cu cele din Franţa. Asta pe lângă salariile relativ mici. Prin urmare, statul român a favorizat şi favorizează în continuare companiile din industria auto renunţând la sume importante pe care ar putea să le obţină din taxe şi impozite în speranţa ca investiţiile acestora să crească. Mai au nevoie şi de alte ajutoare pentru a depăşi actuala criză? În opinia francezilor, se pare că da.