Piaţa de e-mail marketing din Romånia are o creştere anuală de peste 50% şi va ajunge anul viitor la aproximativ 3,5 milioane de euro. Această cifră, însă, nu include spamul.
„Vånd bază de date care conţine 100.000 de adrese de e-mail ale firmelor din Romånia şi 500.000 de adrese ale persoanelor fizice, pentru 300 de lei“, a fost oferta pe care am primit-o, în Inbox, săptămåna trecută. Un astfel de mesaj ilegal poate să pară tentant pentru orice firmă care vrea să-şi sporească numărul de clienţi, dar în acelaşi timp aruncă nemeritat şi o pată neagră asupra conceptului de e-mail marketing, care este folosit cu succes de foarte multe firme importante din Romånia.
„E-mail marketingul este o subdiviziune a marketingului direct, care foloseşte ca mijloc de comunicare e-mailul pentru a «livra» consumatorilor mesaje comerciale. Cuvåntul-cheie atunci cånd vorbim despre e-mail marketingul profesionist este permisiune. Nu ai voie, nu este legal, nu este etic şi nu este eficient să trimiţi mesaje prin e-mail dacă nu ai permisiunea consumatorului“, explică Marian Şeitan, preşedinte al Hit Mail, companie de marketing direct prin poştă, SMS, fax, web şi e-mail, care va obţine în acest an peste 350.000 de euro numai din vånzarea serviciilor de e-mail marketing.
Avantajul acestei forme de marketing este că rezultatele sunt 100% măsurabile în timp real, iar statisticile care pot fi obţinute sunt foarte detaliate. Se poate afla cåt la sută dintre cei care au primit mesajul îl deschid, rata de click pe diferite componente ale mesajului, şi chiar detalii individuale pentru fiecare persoană din lista de trimitere, cum ar fi ziua şi ora la care a citit mesajul.
Dar cåt costă să trimiţi oferta firmei tale unui număr de aproximativ 30.000 de clienţi? „Există un cost de design al campaniei, care include conceptul, grafica, copywriting-ul, optimizarea livrabilităţii, un cost de expediere efectivă şi un cost al închirierii bazei de date. Rareori o campanie de e-mail marketing îl costă pe beneficiar mai mult de 1.000 de euro, dacă se foloseşte o bază de date proprie, sau peste 5.000 de euro, dacă se foloseşte o bază de date închiriată“, explică Marian Şeitan, care adaugă că firma sa are parteneriate pe termen lung cu companii generatoare de conţinut care deţin permisiune de comunicare prin e-mail din partea a sute de mii de consumatori. „De cele mai multe ori, însă, utilizăm bazele de date ale clienţilor noştri, bineînţeles nu înainte de a ne asigura că mecanismul de colectare a adreselor de e-mail are la bază principiul double opt-in şi că există un mecanism eficient de dezabonare“, spune Marian Şeitan.
Multinaţionalele, clienţi fideli ai campaniilor profesioniste
Andrei Georgescu, managing partner al White Image, companie care va încasa în acest an puţin peste 300.000 de euro din servicii de e-mail marketing, spune că primul pas într-o campanie constă în crearea unei baze de date pentru care persoanele să-şi fi dat acordul să primească emailuri. „Nu avem baze de date proprii, nu închiriem baze de date şi nici nu recomandăm clienţilor să apeleze la aşa ceva. Întotdeauna, clientul vine cu baza proprie sau, dacă nu are o bază proprie, îl ajutăm să-şi construiască una de la zero, dar asta în timp şi prin metode specifice, nu prin cumpărarea din alte surse“, conchide Andrei Georgescu, printre ai cărui clienţi se numără firme de talia ING, Renault, Dacia, Skoda, Avon sau Altex.
54,3 de milioane de e-mailuri a trimis de la începutul anului şi pånă în prezent compania autohtonă White Image. Mesajele au fost trimise în cadrul a 5.690 de campanii.
Cei şapte paşi care despart oferta de client
1. Selectarea bazelor de date interne sau externe care urmează a fi utlizate.
2. Selectarea ţintelor campaniei pe baza unor criterii (demografice, comportamentale, de istoric al interacţiunii cu brandul).
3. Creaţia mesajului – concept, grafică, arhitectură informaţională, text.
4. Optimizarea conţinutului pentru creşterea gradului de livrabilitate.
5. Expedierea propriu-zisă a mesajelor.
6. Administrarea răspunsurilor, a clienţilor care se dezabonează (daca există) şi a retururilor.
7. Analiza rezultatelor campaniei.