Deși există diferențe de țară și regiuni în ceea ce privește mentalitățile comercianților și investitorilor, tendința se îndreaptă într-o singură direcție: din ce în ce mai multe persoane profită de democratizarea informațiilor, educației și accesului la piețe pentru a-și atinge propriile obiective financiare, a avea impact și a influența societatea în care trăiesc.
În mare măsură, democratizarea comerțului și a investițiilor a fost alimentată de internet.
„Am fondat Saxo Bank în 1992 și am fost una dintre primele companii care s-a concentrat pe evoluția și exploatarea internetului pentru a oferi soluții de investiții mai bune. Când am pornit în această călătorie, convingerea noastră principală era că tot mai mulți, în loc de câțiva, ar trebui să poată accesa piețele financiare mondiale într-un mod optim.
Noile tehnologii și disponibilitatea informațiilor și a cunoștințelor au contribuit la crearea unor condiții de concurență mai echitabile, ceea ce înseamnă că oportunitățile de investiții și instrumentele disponibile anterior doar pentru instituțiile financiare mari de pe Wall Street sunt acum disponibile pentru oamenii de pe… orice stradă – la prețuri din ce în ce mai mici.
Credința mea rămâne că toată lumea ar trebui să aibă libertatea de a construi o bază confortabilă de economii și de a maximiza acele economii pentru pensionare sau de a susține alte obiective de viață”, spune Kim Fournais, Fondator și CEO Saxo Bank.
Beneficiile tranzacționării și investițiilor online
Pentru cei din lumea tranzacțiilor și a investițiilor online, unul dintre avantajele principale este capacitatea de a accesa o mare varietate de clase de active – acțiuni, obligațiuni, mărfuri, fonduri tranzacționate la schimb, fonduri mutuale, futures, opțiuni, contracte pentru diferență și alte produse – dintr-un singur loc și la tarife mai mici decât cele oferite de intermediarii financiari tipici.
Capacitatea de a diversifica eficient între geografii și clase de active este importantă, deoarece universul dumneavoastră de investiții joacă un rol cheie în determinarea rentabilității generale ale investițiilor dumneavoastră.
Investitorii individuali ajung adesea să investească în portofolii care se concentrează pe câteva stocuri interne. Bem vin din Franța, purtăm încălțăminte fabricată în Vietnam și călătorim în alte continente pentru vacanța noastră – atunci de ce investițiile sunt adesea doar la nivel local?
Într-o economie globalizată, tranzacționarea cu mai multe active vă permite să investiți în orice ciclu macro și să acoperiți expunerile în consecință. În plus față de accesul aproape 24 de ore la piețele globale de capital, tranzacțiile online au dus la reducerea costurilor tranzacției.
De exemplu, în anii 1980, costul efectuării unei tranzacții la NYSE a atins sute sau chiar mii de dolari americani, astăzi poate fi realizat cu mai puțin de 10 dolari. Impactul costurilor și tarifelor de investiții poate fi greu de înțeles, dar efectele asupra rentabilității pot fi profunde.
Consiliul Danez al Consumatorilor a calculat că, prin trecerea economiilor și pensiilor de la soluțiile tradiționale de investiții finanțate de bănci în alternative de investiții cu costuri mai mici, persoanele fizice pot economisi echivalentul a patru ani de pensionare pe parcursul unei vieți.
Cu alte cuvinte, mulți oameni lucrează inutil patru ani pentru furnizorii lor actuali de investiții.
Având în vedere această statistică, nu este de mirare că din ce în ce mai mulți oameni evită formele tradiționale de investiții și apelează la alternative online pentru a construi bogăție durabil pe termen lung și a îmbunătăți cuiburile de pensionare.
Pe lângă eficiența prețurilor și diversificarea, un alt beneficiu al investițiilor online este capacitatea de a evita deciziile de brokeraj, o problemă comună în trecut, când brokerii au primit stimulente financiare pentru a transmite clienților lor anumite produse și instrumente. Unii furnizori online se asigură că evită această părtinire și se concentrează pe interesele și nevoile clienților.
De asemenea, aceștia oferă o alegere mai transparentă decât cea oferită de ”supermarketurile” de fonduri, unde exemple recente arată că unele dintre cele mai performante fonduri au fost excluse din recomandările lor.
În timp ce tranzacțiile online au multe avantaje potențiale, necesită decizii atente pentru a evita dezavantajele obișnuite. Clienții trebuie să fie bine informați și ”confortabili” cu nivelul de volatilitate și riscurile așteptate în raport cu orizontul investițional.
„Am văzut, de asemenea, furnizori online consacrați care oferă un leverage excesiv al instrumentelor de tranzacționare, adesea contrar intereselor clienților. Desigur, clienții trebuie să fie vigilenți în ceea ce privește dezinformarea, să se îndepărteze de schemele ”îmbogățește-te rapid” și să se asigure că se lucrează cu furnizori reglementați, cu care sunt pe deplin confortabili. Chiar și investitorii instituționali experimentați au căzut prada înșelătoriei financiare”, mai spune Kim Fournais.
Este nevoie de o digitalizare mai profundă
Departe de a fi blocat în lumea tradițională a tranzacționării telefonului broker-to-broker (care amintește de filmele din anii 1980), majoritatea piețelor mari de astăzi sunt electronice, iar cele mai multe tranzacții se întâmplă pe platforme online care ar trebui să fie disponibile investitorilor retail.
Există câteva excepții, piețele de obligațiuni adaptându-se extrem de greu și încet la digitalizare, deși în 2016 ne-am propus să schimbăm acest lucru prin digitalizarea accesului la lichiditățile obligațiunilor pentru clienții noștri cu amănuntul, rezultând în timpuri de execuție mult mai rapide și o îmbunătățire medie de 30 de puncte de bază pentru obligațiunile corporative și 5-10 puncte de bază la titlurie de stat.
Astfel de îmbunătățiri ale prețurilor pot face o diferență mare în ceea ce privește randamentul investitorilor.
Un rol pentru investițiile gestionate
Mulți investitori preferă încă îndrumarea atunci când investesc printr-o soluție gestionată. Investiția în fonduri cu diversificare poate fi o alegere înțeleaptă pentru oamenii fără timp sau care doresc să aleagă acțiuni sau alte investiții pentru propriile portofolii.
Problema este că cele mai multe soluții de investiții gestionate prezentate investitorilor medii de către furnizorii lor sunt deseori prea scumpe sau deloc fiabile – sau ambele. Uneori, acestea includ doar fondurile și produsele proprii ale companiei, lăsând soluții cu performanțe mai bune în afara posibilităților clienților. Din nou, soluțiile digitale care combină suportul cu transparența, performanța și costurile sunt pe val.
De asemenea, mulți vor să investească pe termen lung în tendințe și teme în care cred. Pentru acei investitori, produsele care permit investiții în tendințe precum robotică, energie curată, vehicule electrice, guvernare de mediu sau socială și securitate cibernetică – pentru a numi doar câteva, sunt mai relevante ca niciodată și pot fi puse la dispoziția tuturor, digital.
Un avertisment pentru industria investițiilor
Această schimbare spre modele de afaceri mai deschise cu clienții reprezintă o lecție pentru toată industria de investiții. Modelele de afaceri care nu sunt centrate pe clienți devin rapid învechite.
„În opinia mea, modelul viitorului se concentrează pe accesul global la toate clasele de active construite pe baza unei tehnologii globale eficiente, deschisă parteneriatelor externe”, consideră Fournais.
Furnizorii care insistă să construiască totul pentru sine, pur și simplu nu vor putea ține pasul cu tehnologia, concurența și cerințele clienților. Prin utilizarea unui model mai deschis, care să utilizeze soluții specializate din partea partenerilor, furnizorii de investiții pot construi o experiență de client cu costuri reduse, flexibile și de ultimă generație. Iar flexibilitatea de a folosi un model deschis permite o adaptare mai rapidă și mai ieftină la nevoile în schimbare ale clienților, deoarece produsele și serviciile noi pot fi adăugate, fără a adăuga costuri și complexitate ridicate.
Tendința de tranzacționare și investiții în mediul online este ireversibilă și ar trebui să fie un avertisment pentru businessurile care nu oferă clienților lor posibilitatea de a alege odată cu transparența de a lua decizii de investiții. Întrucât tot mai mulți oameni, susținuți de tehnologie, transparență și cunoștințe, decid să preia controlul propriului destin când vine vorba de atingerea obiectivelor financiare, industria de investiții va trebui să răspundă prin deschiderea modelelor de afaceri prin intermediul unei tehnologii mai bune, mai multă transparență și alegerea investițiilor.
Doar atunci vor culege beneficiile digitalizării și vor păstra și crește baza de clienți.