Modul în care UPC a decis să introducă serviciul de televiziune digitală este discutabil. Schimbul de tehnologii întâmpină întotdeauna rezistenţă, se spune în piaţa telecomunicaţiilor, pentru a motiva, pe cât posibil, nemulţumirile clienţilor companiilor de cablu la cea mai mică modificare în pachetele la care s-au abonat.

Clienţii companiilor de cablu par cel mai greu de mulţumit. Forumurile de pe internet sunt pline de injurii la adresa cabliştilor, iar reclamaţiile la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului nu sunt nici ele puţine. Ultima temă de discuţie este, printre abonaţii UPC, modul în care operatorul a decis să introducă serviciul de televiziune digitală prin cablu. „Pentru aceasta, compania a trebuit să elibereze o parte din banda de frecvenţe folosită pentru transmisia analogică“, explică Alexandru Mangu, director de operaţiuni UPC. Adică să reducă numărul canalelor oferite abonaţilor, care au descoperit că nu mai au niciun program din pachetul Extra şi câteva din cele recepţionate de abonaţii pachetului de bază.

Pentru proiectul de digitalizare, UPC a investit circa 30 de milioane de euro. La 30 iunie, serviciul UPC digital avea 8.000 de abonaţi, iar reprezentanţii companiei spun că, între timp, vânzările au mers foarte bine şi că numărul lor a crescut potrivit aşteptărilor.

„Noi transmitem, în paralel, atât în sistem digital, cât şi analogic“, explică Alexandru Mangu, modul în care se face tranziţia de la un sistem la celălalt. „Pentru că banda este limitată, a trebuit să mutăm anumite canale din pachetele noastre de programe suplimentare din sistem analogic în sistem digital. Orice client care beneficia de pachet cu programe suplimentare a fost anunţat prin scrisori şi inserţii în factură, dar şi prin postere la centrele de relaţii cu clienţii şi prin canalul propriu“.

Şi totuşi, raţionamentul companiei de cablu are o fisură. Se poate spune că abonaţii pachetului Extra-basic sunt forţaţi să opteze pentru noul serviciu. Adică, deşi contractul încheiat cu UPC le dă dreptul să recepţioneze în continuare programele din acest pachet suplimentar, ei nu vor mai beneficia de ele până când nu vor semna un nou acord, prin care vor intra în posesia decodorului digital. Mai mult, ce se va întâmpla dacă vor exista abonaţi care, pur şi simplu, vor refuza să preia un decodor, după ce au auzit de la vecini că funcţionarea acestor aparate lasă de dorit?

Instituţiile statului ridică din umeri

Autorităţile nu au însă nimic de spus în privinţa nemulţumirilor clienţilor. Consiliul Naţional al Audiovizualului îşi declină competenţa în această problemă, iar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor nu consideră că drepturile abonaţilor au fost încălcate în vreun fel. „Reglementarea CNA se referă doar la „mass-care“, adică numai acele canale care, obligatoriu şi gratis, trebuie să fie incluse în oferta de bază a cablistului, şi care trebuie să reprezinte 25% din totalul canalelor“, a declarat pentru Capital Attila Gasparik, vicepreşedinte CNA. „Noi atât putem face. În rest, ar trebui să funcţioneze piaţa. Din păcate, nu avem asociaţii civile care să se ocupe de relaţia cu cabliştii sau cu audiovizualul, în general. Dar cu cât se joacă mai mult, cu atât ajungem mai aproape de această situaţie“, a continuat el.

Reprezentanţii ANPC recunosc însă că au primit mai multe reclamaţii din partea consumatorilor nemulţumiţi de faptul că UPC a eliminat din pachetul Extra-basic „câteva“ dintre programe. De fapt, este vorba de circa 20 de posturi TV. „Din discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii UPC, a reieşit faptul că operatorul de cablu a făcut investiţii substanţiale, trecând la sistemul digital, oferind astfel consumatorilor un serviciu mult mai bun şi posibilitatea recepţionării unui număr mult mai mare de programe“, este răspunsul primit de la biroul de presă al instituţiei.

Radu Petric, preşedintele Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu, spune că trecerea de la analog la digital este practic provocată de concurenţa cu platformele digitale. „În locul unui canal analog se pot transmite trei digitale. Nu e un moft, e o necesitate. În perioada de tranziţie, trebuie să sacrifici canale. Iar scoaterea unui singur canal este suficientă pentru a declanşa un scandal monstru“, explică el.

Nemulţumirea abonaţilor mai are însă şi o altă cauză. După cum spune chiar ANPC, unii abonaţi ai pachetului de bază au beneficiat gratuit, pe o perioadă de câteva luni, cu caracter promoţional, de programele incluse în pachetul cu programe suplimentare, tocmai în ideea de a se familiariza cu programele ce vor fi oferite în noul pachet digital. Nu este deloc o practică nouă pe piaţa românească. După un timp, aceste programe sunt tăiate, în ideea că s-a creat deja o obişnuinţă, şi clientul va dori un pachet cu mai multe programe. Însă, în contractele standard ale acestora scrie că numărul minim de canale care va fi furnizat este de 24, compania păstrându-şi dreptul de a modifica unilateral conţinutul transmis, cu notificare prealabilă. n

«Pentru că banda este limitată, a trebuit să mutăm anumite canale din pachetele noastre de programe suplimentare din sistem analogic în sistem digital.»
Alexandru Mangu, director de operaţiuni UPC