Posibila modificare a sistemului de taxare a acestor operatiuni de la 16% pe castig la 2% din pretul de vanzare ar putea incuraja tranzactiile speculative si declararea unor preturi reduse de vanzare, astfel incat suma platita statului sa fie cat mai mica. Ministerul Finantelor pare sa fi ametit tot modificand Codul fiscal. Practic, variantele de schimbare a prevederilor legislative se succed de la o luna la alta, nefacand altceva decat sa creeze confuzie atat in mediul de afaceri
Posibila modificare a sistemului de taxare a acestor operatiuni de la 16% pe castig la 2% din pretul de vanzare ar putea incuraja tranzactiile speculative si declararea unor preturi reduse de vanzare, astfel incat suma platita statului sa fie cat mai mica.
Ministerul Finantelor pare sa fi ametit tot modificand Codul fiscal. Practic, variantele de schimbare a prevederilor legislative se succed de la o luna la alta, nefacand altceva decat sa creeze confuzie atat in mediul de afaceri, cat si in randul oamenilor obisnuiti. Una dintre propunerile prevazute in viitorul act normativ se refera si la piata imobiliara, mai precis, la modificarea modului de impozitare a tranzactiilor. Anul trecut, Executivul a decis impozitarea cu 10% a castigului obtinut din vanzarea unei proprietati imobiliare. De la 1 ianuarie, acest procentaj a crescut la 16%. Insa, se pare ca guvernantii nu sunt multumiti de sumele pe care le-au colectat pana acum si vor sa modifice sistemul. Astfel, daca propunerea de schimbare a Codul fiscal se va aproba, atunci, vanzarea unei proprietati intr-un interval de timp mai mic de trei ani va fi impozitata cu 2% din pretul la care s-a incheiat tranzactia.
Conform lui Gabriel Biris, de la casa de avocatura Salans, in perioada iunie – noiembrie 2005, fiscul a colectat circa 19 milioane de euro din aplicarea impozitului de 10%, ceea ce inseamna ca valoarea castigurilor obtinute din tranzactionarea proprietatilor intr-un interval mai mic de trei ani s-ar ridica la 190 de milioane de euro, o suma mult prea mica fata de valoarea reala. Biris spune ca s-a ajuns la aceasta situatie din cauza faptului ca multe persoane s-au folosit de exceptiile prevazute in lege (aportul in natura, schimbul, donatia etc.) pentru a nu plati aceste impozite. “Daca intentia Ministerului Finantelor este aceea de a creste veniturile bugetare, solutia este pastrarea cotei de 16% si eliminarea exceptiilor. In acest fel, vor disparea si distorsiunile existente in acest moment in piata, si concurenta neloiala dintre investitori, persoane fizice si cei institutionali”, crede Biris. Bineinteles ca si piata imobiliara va resmiti efectele noului impozit care ar putea fi aplicat, daca propunerile de modificare a Codului fiscal vor fi aprobate. Deocamdata, majorarea cotei de impozitare de la 10% la 16% ar putea produce o crestere la nivelul preturilor. “Majorarea este posibila in special la terenuri, unde fenomenul speculei imobiliare este mai des intalnit. Vanzatorul speculativ, care si-a facut anumite planuri de castig in urma vanzarii terenurilor parcelate, ar putea sa-si vada calculele date peste cap de noul impozit si sa mai puna cateva procente la pret”, spune Alexandru Petrescu, Managing Partner la agentia de consultanta imobiliara Esop din Bucuresti.
si Razvan Badea, proprietarul unei agentii imobiliare din Brasov, crede ca impozitarea cu 16% a castigului din vanzarea unei locuinte nu va influenta foarte mult piata, dar sunt asteptate scumpiri care sa acopere aceasta valoare. “Insa, aparitia unui impozit de 2% din pret ar putea incuraja specula”, spune Badea.
Mihai Atanasoaie, secretarul Consiliului Uniunii Notarilor Publici din Romania, considera ca posibila introducere a impozitului de 2% pe pretul de vanzare ii va determina pe cei care incheie o tranzactie imobiliara sa declare preturi minime, astfel incat suma platita statului sa fie cat mai mica. “Pe noi, ne avantajeaza introducerea impozitului de 2%, pentru ca nu vom mai fi nevoiti sa-l colectam noi, cum se intampla cu impozitul de 16% pe profit”, spune Atanasoaie.
Expertii imobiliari de la Esop sunt de parere ca, in comparatie cu impozitul pe profitul speculativ, impozitul de 2% aplicat pretului de vanzare va afecta in primul rand omul obisnuit.
“Vor fi afectati mai ales tinerii si cei din clasa medie, care doresc sa-si imbunatateasca nivelul de viata si care vor sa se mute, intr-un an, doi, din garsoniera intr-un apartament de doua sau trei camere”, crede Petrescu.
Astfel, daca presupunem ca o persoana vinde, cu 30.000 de euro, o garsoniera pe care a cumparat-o cu 28.000 de euro, inseamna ca a obtinut un profit de 2.000 de euro, pentru care va plati o taxa de 320 de euro, in cazul aplicarii impozitului de 16% din castig. In cazul in care garsoniera este vanduta tot cu 30.000 de euro, dar impozitul aplicat va fi de 2% din pret, suma platita statului se ridica la 600 de euro.
“Impozitul de 2% va afecta mai ales tinerii si pe cei din clasa medie care vor sa se mute, intr-un an, doi, din garsoniera intr-un apartament de doua sau trei camere.”
Alexandru Petrescu,
Managing Partner, Esop
Cum este mai bine?
Pentru a deslusi mecanismul sistemelor de impozitare, pornim de la urmatoarea ipoteza: daca preturile cresc intre 0 si 14%, atunci este mai avantajos pentru vanzatorul proprietatii sa fie impozitat cu 16% pe castig. In cazul in care profitul la vanzare este mai mare de 14% din valoarea initiala a proprietatii, este mai avantajos, pentru cel care vinde, sa plateasca 2% impozit pe pretul de vanzare.
Premisa de mai sus conduce la urmatoarele ipoteze de lucru:
• fie Ministerul Finantelor are o echipa de experti imobiliari care au previzionat ca in perioada urmatoare cresterile de preturi pe cele mai importante segmente ale pietei vor fi in general de 0-15%, si ca din impozitarea speculei imobiliare bugetul de stat nu prea are de castigat
• fie Ministerul Finantelor a constatat ca speculantii imobiliari au consilieri fiscali buni si incasarile din impozite nu sunt pe masura asteptarilor
• fie Ministerul Finantelor doreste sa castige “mai putin”, dar sigur, renuntand la un impozit potential de trei ori mai mare la o tranzactie speculativa cu randament de 60%
• fie Ministerul vrea sa mareasca numarul celor impozitati, prin includerea la impozit a tuturor celor care fac o a doua tranzactie imobiliara cu acelasi bun in mai putin de trei ani de zile, chiar daca profitul este zero, – impozitul fiind de 2% din suma totala.