După aproape douăzeci de ani în care a operat în România prin intermediari, gigantul american FedEx a deschis un birou la București. Ce a determinat această mișcare?
FedEx Trade Networks este filiala care se ocupă de transporturile internaționale maritime și aeriene în cadrul companiei-mamă și are de gând să înceapă operațiunile în România până la sfârșitul anului. Pentru început, va miza pe clienții tradiționali de la nivel global, dar și pe clienții locali, pe care speră să îi ajute să acceseze alte piețe. Noul birou este situat în nordul Capitalei, în apropierea Aeroportului Internațional „Henri Coandă“.
Miza venirii FedExTrade Networks aici ține de poziția strategică a țării noastre, de creșterea exporturilor cu 28,2% în primul semestru al anului și de trendul ascendent al pieței locale de transport și logistică. Potrivit estimărilor făcute de companie înainte de a veni aici, piața ajunge la 10% din PIB, adică la 59,3 miliarde de lei. „România este o țară cu o poziție geografică strategică, și asta a cântărit greu în decizia de a veni aici. În plus, piața locală de curierat și logistică este în continuă creștere, iar soluțiile complete de transport sunt necesare“, spune Florina Paraschivescu, country manager pentru România la FedEx Trade Networks.
Secretarul general al Asociației Curierilor din România (AOCR) și totodată directorul companiei de curierat Sameday, Octavian Bădescu, crede că estimarea FedEx este corectă. „Piața valorează atât numai dacă includem tot ceea ce înseamnă logistică: transport maritim, aerian, rutier, feroviar, de mic și mare tonaj, curierat, depozitare, brokeraj vamal. În general, în bugete, costurile logistice totale se situează la circa 10% din valoarea bunurilor și serviciilor“, spune Bădescu. Prima prezență a FedEx pe piața locală face parte din ultimul val de expansiune al companiei. În ultimii patru ani, FedEx s-a extins în aproape toată lumea, prin deschiderea a 41 de birouri, din care 18 doar în Europa. Compania operează încă din 1992 pe piața românească, prin International Romexpres Service, însă acum a ales să fie reprezentată direct, cu angajați proprii.
„Vom angaja personal local cu experiență atât pe piața locală, cât și cu expertiză în industria de transport“, spune Florina Paraschivescu. Compania a dorit să poată asigura personal local, „pentru că nimic nu se compară cu contactul direct între client și lucrătorul FedEx”, a adăugat country managerul FedEx, care are o vastă experiență în aceste domenii, lucrând înainte la DHS și UPS. „Planul pentru acest an este să identificăm clar piața locală și să ne hotărâm asupra liniilor aeriene comerciale și navale cu care vom lucra“, spune Florina Paraschivescu. În afară de „freight forwarding“, care înseamnă intermedieri de servicii de transport de mărfuri, compania oferă și servicii de brokeraj vamal, depozitare, transport rutier, distribuție și asigurare de marfă.
Criza, stimulent pentru FedEx
FedEx a început expansiunea în afara Europei de Nord în 2008, chiar la debutul crizei economice, mizând pe soluţii complexe, cu un cost mai redus. „Am pătruns pe pieţele est-europene prin soluții mai accesibile pentru afacerile care traversează o perioadă economică nefastă“, spune Florina Paraschivescu. Decizia de a intra în România tocmai cu filiala de transport aerian și maritim ține de preconizarea unei creșteri a transporturilor aeriene de mărfuri în următorii doi ani.
„Cerințele de transport vor crește, pentru că economia își revine, vor apărea noi nvestitori, iar afacerile locale se vor extinde“, spune country-managerul FedEx. Pe lângă clienții tradiționali cu care lucrează la nivel global, compania țintește afacerile locale încă imature, care vor să prospecteze și alte piețe. „Aici există o plajă de clienți mici, pe care îi putem ajuta să își extindă afacerile către alte piețe sau cărora le putem oferi consultanță“, spune Florina Paraschivescu. FedEx va căuta să atragă jumătatea de piață locală care, conform estimărilor companiei-mamă, este controlată de jucători mici, ce nu oferă soluţii complexe de transport.
„Sunt clienţi care au afaceri cu 20 de țări în lume și au nevoie de un singur furnizor pentru serviciile de transport“, spune Paraschivescu. Aceasta nu ascunde faptul că se bazează mult și pe notorietatea mondială a FedEx, dobândită în aproape 100 de ani de istorie, cu ajutorul companiilor predecesoare. „FedEx este ultimul jucător global dintr-o serie care manifestă un interes crescut pentru România. Cel puțin pe termen lung, va avea toate argumentele pentru a câştiga o cotă de piață generoasă. Companiile românești vor trebui să identifice diferențiatori relevanți în serviciile lor pentru a putea ține pasul“, spune Octavian Bădescu, secretarul general AOCR. În România, piața de logistică este împărțită între UPS, DHL, TNT, GLS, DPD și, mai nou, FedEx.
Soluțiile complexe de transport pentru mărfuri sunt necesare în România, unde exporturile au crescut cu aproape o treime în primul semestru al anului.
Florina Paraschivescu, country manager, FedEx Trade Networks
Ce înseamnă FedEx la nivel mondial
Istoria Povestea FedEx începe în 1988, în Memphis, Tenessee, unde s-a înființat sub numele de FDX Corporation. Are patru segmente: curierat aerian rapid (FedEx Express), curierat terestru (FedEx Ground), intermediere transporturi (FedEx Freight) și marketing, prin FedEx Services. Are peste 290.000 de angajați și este prezentă în 220 de țări și teritorii, la nivel mondial. Flota FedEx cuprinde 688 de avioane și peste 90.000 de vehicule motorizate. FedEx mai este prezentă la nivelul Europei Centrale şi de Est în Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia. Venituri 39,3 miliarde de dolari în anul fiscal 2010-2011, cu 13% mai mari decât anul trecut
Profit 1,45 de milarde de dolari, cu 23% mai mult decât în intervalul anterior
investiții de 3,4 mld. de dolari, din care 2 mld. pentru avioane și echipamente.