Coca-Cola HBC, cel mai mare jucător de pe piaţa locală a băuturilor nealcoolice, a introdus pe piață un nou tip de ambalaj pentru apa minerală naturală Dorna, realizat în proporție de până la 30% din plante.
Noul ambalaj este folosit, pentru recipientele de 500 de ml de apă plată și carbogazoasă Dorna și Dorna Izvorul Alb. Ambalajul rezultat prin tehnologia PlantBottle™ este 100% reciclabil și reduce în mod considerabil emisiile de dioxid de carbon eliberate în atmosferă.
„Tehnologia PlantBottleTM reprezintă un progres semnificativ în inovația de ambalaj din domeniul băuturilor”, spune Raluca Vlad, Brand Manager Dorna în cadrul companiei Coca-Cola România. „ Ambalajul PlantBottleTM este similar cu PET-ul clasic, cu excepția faptului că una dintre componentele acestuia din urma a fost înlocuită, în PlantBottleTM, cu o componentă din plante, respectiv trestie de zahăr.
„În esență, înlocuim o parte din combustibilii fosili folosiți în fabricarea PET-urilor cu materii prime din plante, fără a scădea performanța ambalajelor. Acest lucru reduce impactul pe care compania îl poate avea asupra mediului înconjurător și micșorează dependența de petrol”, explică Raluca Vlad.
Doar în anul 2010, introducerea ambalajelor PlantBottleTM a echivalat cu eliminarea a aproximativ 30.000 de tone de dioxid de carbon (CO2) sau a aproximativ 60.000 barili de petrol, care ar fi fost folosiți pentru a produce PET-urile clasice.
În prezent, tehnologia PlantBottle™ folosește etanol din trestie de zahăr din Brazilia. Bioetanolul din trestie de zahăr din Brazilia este singurul biocombustibil recunoscut pe scară largă de către autoritățile din domeniu pentru performanțele sale ecologice și sociale unice. Culturile de trestie de zahăr din Brazilia sunt întreținute aproape în totalitate cu apă de ploaie, fără să fie nevoie de cantități suplimentare de apă pentru irigare. De asemenea, trestia de zahăr este cultivată în cantități industriale, folosind fertilizatori organici, pe terenuri arabile degradate pentru a nu irosi terenurile arabile destinate culturilor agricole pentru hrana populației.
Un alt avantaj pe care ambalajul PlantBottleTM îl oferă este acela că, spre deosebire de alte materiale obținute din plante, acesta poate fi procesat în fabrici și instalații de reciclare deja existente. Ambalajele PlantBottleTM pot fi, de asemenea, folosite, reciclate și refolosite pe termen nelimitat.
Dorna devine, astfel, prima apă minerală naturală din România distribuită într-un ambalaj cu până la 30% conținut din plante.
Cum arată însă piaţa românească de ape minerale privită în ansamblul ei? Patru companii – Romaqua (Borsec, Aquatique), Coca-Cola HBC (Dorna, Izvorul Alb), European Drinks (Hera, Izvorul Minunilor) și Rio Bucovina – cumulează o cotă de aproape 65% din totalul pieţei de apă minerală, estimată la 350 mil. euro, conform datelor companiei de cercetare AC Nielsen. Restul pieţei este împărţit între jucători medii precum Apemin Zizin, Bibco Biborţeni, Pepsi Americas sau Apemin Tuşnad. În total, Societatea Naţională a Apelor Minerale (SNAM) a livrat, anul trecut, aproape un miliard de litri de apă minerală către 25 de companii din domeniu.
Vremea nefavorabilă din timpul verii trecute a făcut ca piaţa să scadă cu 8% în volum, până la 1,3 mld. de litri.
Românul prins în statistici consumă, în medie, 64 de litri de apă minerală, în timp ce media europeană depăşeşte 105 litri. Doar 30% din debitul de apă potabilă din România care este fructificat. Restul de 70% se pierde pentru că nu există suficiente capacităţi de îmbuteliere, potrivit SNAM.