Canicula verii a ramas de mult o amintire, isa pe soferi ii trec toate caldurile cind trebuie sa-si alimenteze automobilele cu benzina la noile preturi. Aceasta situatie este valabila pe itreg mapamondul, nu numai la benzinariile din Rominia, unde de saptamina trecuta, preturile la pompa au crescut i medie cu 4,4%. Vina este data pe cresterile de pe piata mondiala, productia interna fiind insuficienta pentru acoperirea consumului, la fel ca peste tot, cu exceptia tarilor exportatoare de titei.
Situatia Rominiei nu este singulara. in tarile europene mai continua protestele organizate de sindicatele soferilor, mai multe guverne cedind presiunilor si reducind din impozitele aplicate carburantilor. Dupa acest model si la noi s-ar putea declansa proteste icepind cu data de 2 octombrie, au amenintat reprezentantii organizatilor nationale.
Nici SUA nu au fost ocolite de aceasta criza, chiar daca itr-o masura mult mai mica. Criza petrolului cauzata de cresterile de preturi, care au atins cele mai ialte cote din ultimul deceniu, este subiect de disputa electorala i Statele Unite, dupa ce i Europa a reusit sa blocheze pentru mai multe zile traficul rutier. Candidatul Partidului Democrat, Al Gore. a acuzat industria de rafinare a titeiului ca profita de pe urma crizei, solicitind tarilor producatoare sa mareasca cantitatile extrase: „L?arile membre OPEC trebuie sa-si tina promisiunea de a creste productia pentru scaderea preturilor mondiale. in acelasi timp, trebuie sa fim atenti si la marile companii petroliere. Acestea si-au crescut profiturile de doua-trei ori, i timp ce americanii trebuie sa plateasca cresterile explozive la pompele de benzina.” De asemenea, candidatul democrat a anuntat ca are i vedere aplicarea unui set de masuri care sa contracareze majorarile de preturi, masuri pe care le va detalia i zilele urmatoare. in replica, candidatul republican acuza actuala administratie americana de declansarea crizei. Argumentele sale constau i scaderea productiei interne de la 7,2 milioane barili/zi la 5,8 mil. barili/zi, cel mai scazut nivel din ultimii 50 ani.
Pare ciudata pentru noi, rominii, igrijorarea americanilor pentru pretul titeiului, isa chiar daca analistii apreciaza ca economia SUA nu va fi afectata direct, ascensiunea cotatiilor a devenit un pericol pentru stabilitatea economiei mondiale. Presedintele Bancii Mondiale, James Wolfensohn, declara ca o crestere de 10 dolari a pretului barilului de titei ar putea reduce PIB-ul mondial cu o jumatate de procent, cifra confirmata de estimarile FMI. Pentru tarile i curs de dezvoltare, mult mai vulnerabile din acest punct de vedere, aceasta se traduce cu aproape un procent.
Economia mondiala este i pericol
Desi cresterea preturilor la titei, din ultimul timp – fata de nivelul minim atins i luna ianuarie a anului 1999, de circa 12 USD/baril la 35 USD/baril i prezent – este comparabila i amploare cu cea aferenta socului petrolier din anul 1973, impactul acesteia asupra economiilor tarilor dezvoltate este mult mai redus. Aceasta se datoreaza mutatiilor survenite, prin cresterea productivitatii si majorarea sectorului prestarilor de servicii, i dauna industriilor manufacturiere, mari consumatoare de energie. De exemplu, i ultimii 30 ani consumul de petrol al SUA a crescut cu 30%, i timp ce PIB-ul a crescut cu peste 140%. in Europa, tendinta este chiar mai puternica, din cauza cotelor de impozitare mai mari ale carburantilor.
Consumatorii preseaza reducerea taxelor
Vina este aruncata i curtea OPEC, care ar fi responsabila de cresterile fara masura ale carburantilor. Raspunsul acestei organizatii a fost de a creste cu 800.000 de barili/zi productia, adica cu 3%, ceea ce nu a influentat foarte mult cotatiile care nu au coborit semnificativ. Potrivit opiniei analistilor, productia OPEC se afla la cele mai ialte cote din ultimii 20 ani, singura care mai dispune de rezerve suplimentare de productie fiind Arabia Saudita.
in Rominia, scumpirea carburantilor nu reflecta i itregime situatia pietelor internationale, Petrom afirmind ca daca s-ar fi luat i calcul cotatia de 35 USD/baril, adica 266,5 USD/tona, pretul la pompa ar fi trebuit sa creasca la 15.000 lei/litru, i cazul benzinei premium. Pretul titeiului intern comercializat de SNP este de 178,76 USD/tona, iar importurile reprezinta 1,4 milioane tone, adica 35% din necesar. Analistii spun ca o mare parte din vina revine si guvernelor care i ultimii ani au majorat puternic taxele si impozitele pe consumul de combustibili. in SUA, din aceste taxe, sunt colectate anual 53 miliarde de dolari, iar i Europa de Vest ele reprezinta aproape 80% din pretul la pompa al benzinei.
Conjunctura actuala a fost favorizata si de o seama de alti factori obiectivi precum depasirea perioadei de recesiune economica a tarilor din Asia de Sud-Est, tradusa printr-o crestere corespunzatoare a consumului. Crestere a consumului s-a iregistrat si i Europa; pe fondul unor rezerve, foarte scazute i apropierea sezonului rece, nu ne putem astepta decit la o crestere a cererii si, implicit, a pretului.
Concluzia analistilor este ca trebuie luata foarte i serios varianta reducerilor de taxe, pe termen mediu mentinerea unor preturi ridicate la carburanti generind efecte economice grave. in SUA, mentinerea preturilor actuale ar determina cresterea cheltuielilor unei familii medii cu 1.300 USD, ceea ce se traduce, la nivel national, itr-o scadere a consumului cu 80 miliarde USD. intr-un an de zile aceasta ar conduce la disparitia a 500.000 locuri de munca.
Cu toate asigurarile date de principalii exportatori de titei, nu exista motive de optimism. Analistii intervievati de agentia Reuters au declarat ca nu vad nici un motiv pentru care pretul titeiului ar scadea sub 30 USD/baril i cursul ulimului trimestru al anului.
Aceasta conduce la un pret mediu al titeiului pentru itregul an de 28,12 USD/baril, aproape cu 9 USD mai mult decit media ultimilor zece ani. Pentru romini, scumpirile carburantilor s-ar putea sa fie moderate i cursul acestui an electoral, isa o data cu luna ianuarie 2001, preturile vor lua un curs ascendent, indiferent de culoarea viitorului parlament.