Daca il intrebi pe Roman Muresan cum se pune o afacere pe picioare, reteta lui este urmatoarea: inventeaza un produs, breveteaza-l, si pe urma vinde-l.
De ce o asemenea recomandare? Pentru ca fostul inginer electronist a facut el insusi o frumoasa afacere cu produse noi pe care le-a lansat pe piata. Firma sa, Romuniversol, infiintata in 1990, a lansat pe piata LUAS (lichid industrial de aschiere sintetic), un produs industrial destinat racirii utilajelor de aschiere, care in momentul de fata ii asigura peste 70% din vanzarile anuale, cifrate in jurul sumei de doua miliarde lei (1998).
Roman Muresan nu este cercetator, dar are spirit intreprinzator. El s-a gandit, in 1990, sa valorifice cercetarile facute inca din 1985 de fratele sau, Nicolae Muresan, profesor la Universitatea din Craiova. Cu LUAS, Roman Muresan sustine ca fabrica un produs biodegradabil care are calitati superioare uleiurilor folosite de obicei de marile intreprinderi pentru utilajele de taiere. Dupa brevetarea inventiei si certificarea ca produs biodegradabil, de catre Universitatea Tehnica din Cluj, intreprinzatorul satmarean a inceput o campanie de promovare. Pentru a castiga piata, el a organizat permanent, pe cheltuiala proprie, intruniri unde beneficiari si potentiali clienti puteau sa schimbe pareri in privinta produsului sau. La un targ expozitional, la Cluj, el a initiat o alta metoda ingenioasa de promovare. Dupa ce s-a asigurat in prealabil ca ideea sa e aplicabila, presedintele Romuniversol si-a prezentat produsul intr-un bol de sticla in care inotau pesti exotici. Explicatia era simpla: LUAS nu este poluant.
In acest mod, Roman Muresan a reusit sa atraga o serie de clienti, printre care ARO Campulung sau Roman Brasov. Romuniversol si-a crescut cifra de afaceri an de an, in ciuda reculului inregistrat de industria romaneasca. „Am reusit sa anihilam repercusiunile comenzilor din ce in ce mai restranse pe care marii nostri clienti erau obligati sa le faca, castigand clienti noi”. Dar, in ciuda faptului ca Romuniversol a mai lansat pe piata un lichid sintetic de protejare anticoroziva, LSPA, (inventat, de asemenea, de fratele intreprinzatorului si brevetat la OSIM), firma n-a reusit sa dea marea lovitura. Dezvoltarea societatii n-a mai evoluat cu viteza asemanatoare dupa 1995 cand au incetat scutirile de impozit, acum afacerea riscand sa stagneze.
In lipsa unor noi resurse financiare care sa-i sustina activitatea de marketing pentru largirea segmentului de piata, va fi din ce in ce mai greu pentru intreprinzatorul satmarean sa-si mareasca firma. El concureaza cu produse asemanatoare, chiar daca mai scumpe, oferite de firme internationale precum Castrol sau Shell. In plus, fostul inginer electronist s-a aratat putin interesat in a-si deschide firma si altor investitori si prefera sa ramana unic actionar. El incearca sa mearga pe calea batatorita dinainte. De curand, firma Romuniversol a cumparat dreptul de valorificare a unui medicament in curs de omologare inventat de un medic craiovean.